Deel 19 Plien en Car naar het Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 19 Plien en Car naar het Krugerpark - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 19 Plien en Car naar het Krugerpark

Door: Carrie van der Voort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

28 Juni 2012 | Zuid-Afrika, Pretoria

Net wakker 06.30. Vandaag vertrek ik naar South Africa. 0.845 gaat mijn alarm pas af dus blijf ik nog even lekker liggen.Mijn bagage is zo goed als klaar. Alleen de allerlaatste was moet er nog bij en mijn douchespullen. Na m'n ontbijt wordt mijn bagage naar beneden gebracht door een van de mensen van Kiponda Hotel. En nadat ik nog even heb geplast en mijn tanden heb gepoetst ga ook ik naar beneden waar mijn taxi chauffeur Khalid al op mij zit te wachten. Die is vroeg! Mooi man, daar houd ik van. Eindelijk een Afrikaan die ik niet achter zijn kont hoef te zitten. Hij is aardig en terwijl we in de taxi zitten, belt Sarah om te checken of hij wel op tijd was om mij op te pikken. Dat is nog eens een vriendin. Ik krijg de tranen in mijn ogen, zo aardig van haar om dit te doen terwijl ze nog maar een weekje kent. 08.30 uur ben ik al op de luchthaven. Veel te vroeg, want mijn vlucht gaat pas om 10.10 uur. Dus zitten maar en wachten. Heb het vermoeden dat ik vandaag heel veel moet wachten. Anyway, het vliegtuig vertrekt uiteindelijk pas om 10.30 uur en om 10.50 zijn we alweer geland op de luchthaven van Dar es Salaam. Het ja hoor, mijn voorgevoel was goed, het wordt nog veel langer wachten voor mij omdat ze me zonder te laten weten de tijden van mijn vlucht veranderd hebben van 16.30 naar 18.00 uur. Tering, wat een rot maatschappij. Mensen, vlieg nooit met Precision air, wat een rot maatschappij. Ik zie nog een bankje met een blanke vrouw (erg he, dat je daar naar toe kijkt) en vraag haar om even op mijn spullen te letten terwijl ik even wat water, chips ,nootjes en andere ongezonde rommel haal om de dag mee door te komen. IK zit op een budget vandaag want ik heb al mijn geld omgewisseld en moet met het restje uit zien te komen, dus geen dure cappuccino's voor mij, althans vandaag! De Duitse dame is net aangekomen en vraagt mij wat tips. Nou die heb ik wel en vertel zo'n beetje al mijn ervaringen van de afgelopen paar weken met the do's en dont's. Het is me helemaal niet lekker dat ze zo maar de tijd van de vlucht hebben veranderd en ik ga dan ook verhaal halen bij het kantoortje 2 meter bij mij vandaan. En weet je wat ze zeggen, Sorry Madam, voor de vertraging. Ik zeg:“ wat voor vertraging “? Er is helemaal geen vertraging. Jullie hebben gewoon de tijd veranderd. En bedankt voor de e-mail die ik hier niet over heb gehad. Het kan nog erger want een chinees naast mij slaat zowat het ruitje in, want Precision heeft voor hem nog veel meer problemen veroorzaakt en hij is wit heet en probeert verhaal te halen. Uiteindelijk koopt Rico (geen chinees maar Indonesisch) een nieuw ticket om toch nog op tijd te zijn voor zijn tour naar de Kilimanjaro.Gelukkig zie ik hem, naast me, een stuk relaxter worden en we raken gezellig in gesprek. Nadat Rico is gaan inchecken, zit ik weer alleen met heel veel mensen om mij heen. Paulien is ondertussen aangekomen bij ons hostel Bob's Bunkhouse te Johannesburg. Ze belde me om te vertellen dat we de enige gasten zijn. Hahaha.Plien is nu naar de Nederlandse bakker om wat broodjes te halen. Door mijn vertraging zal ik niet voor 22.OO uur in Jo'burg zijn. En morgenochtend gaan we al om 06.00 uur op weg naar het Krugerpark. Pfpfpfpf. Ondertussen komt er een meisje naast me zitten die op haar vriendin wacht. Rond 16.30 ga ik door de douane want we zouden toch om 18.00 uur gaan vliegen, maar helaas wordt dat pas 19.30 uur Ggrgrgrgrgrggr, wat een dag en nog even later, want het wordt 18.45 voordat we de lucht in gaan.Het is ongeveer 4 uur vliegen, wat betekend dat ik rond 21.30 uur aan kom maar dan wel South Africa time. Na mijn koffer te hebben gekregen en door de douane ben ik mijn taxi niet en bel ik met Paulien. Ja, hij moet er echt zijn en jawel hoor , Harrie stond buiten te wachten en ik binnen. Lekker stel die Harrie en Carrie! Het duurt 20 minuten voordat ik ook bij Bobs Bunkhouse aan kom. Hey Paulien , te gek om je na al die maanden weer te zien. We betalen Harrie en de rest is alleen maar kletsen en lachen tot 01.30 uur aan toe en wekker gaat om 05.15 uur. Welterusten Nederland.

Zaterdag 23 juni

Pff Pff Veel te kort geslapen. Opschieten, want we worden klokslag 06.00 uur gehaald door David, een schattige vent die met alle geduld antwoord geeft op al onze vragen. Na een korte ' plas-en-koffiepauze' en een langere ontbijt-stop, komen we aan in een stadje waar David ons loodst naar een winkeltje waar wij Simkaart, beltegoed en plug kopen. Nu kunnen wij lekker goedkoop lokaal bellen! Carrie zegt wel tig keer dat ze blij is weer in een gecultiveerde wereld te zijn. Lekker schoon overal, zo ook de tankstations en uiteraard goede wegen. Wel staan er in een weiland naast een tankstation 3 neushoorns, das wel weer vreemd. Die worden daar gefokt ofzo. Whatever, we karren lekker door, het landschap wordt er alleen maar mooier (en droger) op. Rond 13.00 bereiken we een Cheetah farm, een centrum waar cheeta's, maar ook andere (bijna uitgestorven) beesten worden gekweekt, ik bedoel gefokt! Na een filmpje over het park de 4x4 in en door het park racen. We zien leeuwen, wild dogs, vogels, gieren, lizards, en natuurlijk cheetahs en meer katten. Leuk hoor, maar de meeste zitten achter een hek, dus ik krijg er geen kick van! De foto's gaan we vast weer deleten. We gaan verder richting onze lodge op 15 min rijden. Ligt net buiten het Kruger Park. We hebben hier een tentje. Eenmaal aangekomen geeft David ons een rondleiding. De tent is prima, je kan er in staan, er liggen 2 dikke matrassen en voor slaapzakken en dekens is ook gezorgd. We overleven dit wel! De lodge is verder prachtig met huisjes, een zwembad, een bar en kampvuur. Car en ik willen na aankomst een duik nemen, maar de zon zakt wel heel snel weg, dus even niet.Dan maar aan de wijn ;-) om tevens een grof reisprogramma in elkaar te zetten. Onze gids Lloyd komt ook aan. Van een NL-koppel horen wij dat het een prima gids is die heel veel weet! Van hen horen we ook dat de safari in de ochtenden stervens koud zijn en krijgen we de tip dekens mee te nemen..Na heerlijk eten en gebabbel bij en rondom kampvuur nog even aan de bar! Achter de bar flits er af en toe een groot bouwlicht aan als er een wild beest door de sensor loopt. Lollig! De wildebeesten (gnoes), impala's, war dogs lopen gewoon over het terrein. Terrein loopt namelijk over i n het park. Vorige week was er nog een luipaard gezien op het terrein. Als ik uit de douche kom 's avonds, begrijp ik dat ik in de wilde-beesten-wereld ben, want ik botste bijna op een steenbok of andersom. De steenbok zwenkt uit, niet ik. Jesus, wat een schrik, maar ook lollig. Eenmaal in de tent liggen we in een deuk, want de nachten zouden hier koud moeten zijn, maar het is gewoon warm. Wat nou winter! Een dun slaapzakje is genoeg voor de hele nacht. We vallen als een blok in slaap, morgen vroeg op!

Zondag 24 juni

Tsja, is wel erg vroeg inderdaad, 4:50 gaat de wekker. Prima geslapen, niet koud gehad. We zijn de enige die 2 dagen in het Kruger met Loyd mee mogen. Na kort ontbijt, wat koffie met 2 blokken droge mueslikoeken (mega voedzaam by the way, Car krijgt ze niet weg) klimmen wij achterin de 4x4. Auto is open, maar vanwege de kou nog afgesloten met plastic. Met 4 lagen aan en deken over ons heen rijden we naar de ingang, Orphen Gate, 20 minuutjes. Carrie heeft het koud, ik niet. Komt door mijn jas, maar zij is wrs 5 mnd hitte gewend. Dat moet het zijn. Bij de gate een snelle kop koffie en hoppa daar gaan we. 10 meter later zien we al een wildbeast! Zon komt op, dekens en eerste laag kleding kunnen uit. We treffen struisvogels, honderden impala's, andere hertachtige, warddog, zebras, krokodil en ja al snel de eerste neushoorn. Wel beetje ver weg. Bij 1 van de vele picknickplekken stoppen we voor een ontbijt. Die picknickplekken zijn awesome, want je kan bij een ventje een skottelbraai (hoe schrijf je dat) huren. Lloyd maakt English breakfast, lekker vet. De vogels moeten we in de gaten houden, want die springen er zo op als je even niet kijkt. Ok, we gaan verder, we willen meer members van big-5 zien. We zetten een contest op met Lloyd. Als je een bepaald beest ziet, krijg je een aantal punten. Een olifant is maar 1 punt, een wild dog of hyena al 10 punten. Hoe zeldzamer hoe meer punten, snap. Al gauw staat Lloyd op 100 punten, ik op 10 en Car op bijna niets. Ok, ik overdrijf, maar dat is de volgorde.. Damn, Lloyd heeft goede ogen. Soms stopt hij voor iets en turen we ons rot, totdat we eindelijk de gier of ander beestje hebben gezien. We willen een kat Lloyd, begrijp dat nou ;-)!Tegen lunchtijd echter nog geen kat gezien, wel olifanten. Weer verder vol goede moed.Carrie wil echt graag een kat zien, misschien mist ze de hare een beetje te erg. Ik heb 2 jaar terug al wat katten gezien, dus vind alles mooi. Zelfs een klein wezeltje gaat op de foto! Dan komen we bij een drinkplaats. Het is winter, dus droog. Beestjes hebben dorst. Dat is te merken. Bij aankomst op de plek merken we aan de auto's dat er wat te zien moet zijn en ja, idd: 2 giraffen, ok, wel leuk, maar ook wat saai. Echter, in bosjes achter ons zitten 4 witte neushoorns en de 2 giraffen worden al gauw 13 giraffen, en paar zebra's en impala's maken het tot een mega mooi tafereel. Zelfs de gids is er stil van en gaat ook foto's maken. Dan moet het wel uniek zijn. We blijven een hele poos, 3 giraffen komen tot aan onze auto, hallo zeggen of zoiets. Oh ja, de camera van Car doet vreemd, die is wel heel snel leeg. Dus Car zit een beetje te vloeken, maar dit maakt alles weer goed. Rond half zes gaat zon onder en gaan we weer door de gate. Helaas geen kat gezien! Als zon ons is, wordt het opeens wel heel erg koud, komt door de wind als je 60 km per uur rijdt. Dus de laagjes en dekens komen weer tevoorschijn. Even voordat we lodge bereiken stuiten we nog op een mega grote kudde buffalo's! Hah, das ook 1 van de big-5. Lloyd vertelt dat als je nu de auto uitstapt dat je het vast niet overleeft, die beesten zijn mega agressief, maar lijken gewoon lieve koetjes! Eenmaal thuis achter het internet. We besluiten om bij vertrek in J'burg een bezoek aan Drakenberg te skippen. Het is daar te koud, geen zin in. Morgen regelen we wel een plek in Durban, heeft nog geen haast. Lodge is vanavond rustig, gisteren waren we met een stuk of 50 mensen hier door een grote groep Amerikanen. Nu slechts paar, maar heerlijk gegeten. We klagen over te veel eten, want echt, serieus, we hebben hele dag op onze kont gezeten en kregen vandaag 3 mega maaltijden voorgeschoteld. Toch nog aan de bar wat wijntjes en accu's van camera's opgeladen. Ik kijk samen met zoon Luc van Barman naar wedstrijd Engeland-Italië. Niet helemaal af, want is verlenging en we moeten morgen weer mega vroeg op, dusss! Terug in de tent, is Car nog wakker.

Maandag 25 juni

Onze wekker gaat om 04.50 Pfpfpfpfpf. Ik heb heerlijk geslapen, snel douchen en een bakkie koffie met zo'n hard stuk wheat bread (beskuit maar dan knoert hard). Je moet het in je koffie soppen anders kan je het niet eens afbijten. En ja, dan krijgen we te horen dat het soppen van de Nederlanders afkomt. Wat hebben we weer een reputatie hoog te houden. Anyway, wel opschieten want we moeten weg om voor 06.00 uur voor the gate van het Krugerpark te staan. Dit zijn de beste tijden om leeuwen, cheetahs, leopards en andere katachtigen te spotten. Dus mocht er van Plien niet eens gestopt worden voor een echte bak koffie. Neen zei ze duidelijk, we stoppen niet. En inderdaad, ze kreeg haar zin. Hahahaha We zijn het park nog niet in of Lloyd, onze gids spot een Hyena. Gelijk 10 punten Teering. Dat kunnen wij nooit meer inhalen of verbeteren. Shit! Ondertussen verkleumen we van de kou. Het is veel kouder dan gisteren. Tis dat Lloyd het ons nog snel ff zei en heb ik ook nog mijn slaapzak meegepakt om warm te blijven. Maar ondanks de 5 lagen kleding, een deken en een slaapzak ben ik niet warm te krijgen. Volgens Plien komt dit omdat ik al zo lang in de hitte heb vertoefd en mijn lichaam deze shock niet zo goed aan kan. Maar ja, Plien heeft een winddichte jas aan die makkelijk praten heeft. Het is trouwens ook mistig en al de plastic ruiten zijn beslagen volgens Plien vriest het. Ja hoor Plien, droom maar lekker verder.Ondertussen rijden we verder en zie het een na het ander. OK let op, hier gaan we: Hyena, Baboon, wildebeast, olifant, Impala's , krokodillen , Hippo's , Giraffe, Warthogs, Zebra's, Gieren, Jakhals, Struisvogels, Kudu's, Hele mooie aparte vogels, Buffels, Steenbokken, Duikers, Waterbucks. Niet te kort he! Lloyd vinden we best wel saai. Er komt geen gezellig woord uit.Ondanks dat we gehoord hadden dat het zo'n te gekke leuke gids was die zoveel wist te vertellen al vroeg je er niet om. Nou ja ,bij ons dus niet. Half tien stoppen we voor ontbijt bij een van de picknickplaatsen waar je een braai kunt huren en heet water voor koffie en thee klaarstaat. Lloyd maakt weer heerlijke scrambled eggs, helaas geen bacon vandaag, maar het is wel lekker. 10.45 uur vertrekken we voor ronde twee. Het is weer adembenemend. Gaaf hoor, al val ik soms ook in slaap als er heel lang niets gebeurd. Maar gelukkig houdt Plien de wacht en als we stoppen schrik ik weer wakker, want dan heeft Loyd wat gezien. Helaas, alweer een Impala. Zijn we nu al zo verwend , dat die niet meer boeien? We lachen wat af, da's goed. Nu hangt alweer mijn mascara onder mijn ogen. Jajaja, ik weet het, had dan waterproof gekocht. Hahahaha. Wat een dag!

Dinsdag 26 juni

Oh jee, Carrie maakt mij om 7:15 wakker en ik voel me niet bepaald fit! Laat me slapen, Car, ik wil niet opstaan. Gisteren is het veel te laat geworden dus, vooral, ik ben te lang blijven hangen. Naast wat wijntjes zijn er nogal wat shooters ingegaan. Die shooters waren cool, want ze hadden allemaal effecten. Ok, dit is moeilijk uit te leggen, maar door de alcohol verschillen bewoog het drankje helemaal. Net een kloppend hart. We waren alleen met Lloyd, de barman, zoon van de barman en de koken hadden de nodige lol en dus voldoende alcohol gehad. Daar betaal ik bij wakker worden de tol van. Car lacht mij uit om mijn rode lippen van de wijn, maar ik vind het niet bepaald grappig op dat moment. Ik slenter naar de douche. Hete douche doet wonderen, ik voel me beter. Jippie geen koppijn, maar damn wat ben ik moe. Na snel ontbijt vertrekken wij met normaal busje met Lloyd richting Blyde Canyon als tussenstop naar Joburg. Lloyd vind ons volgens mij na gisteravond tof, en ligt steeds in een deuk. Flauwe humor die er uit komt in onze brakke toestand. Blyde Canyon (27 km lang, 700 m hoog) is prachtig. Carrie video t er op los. Steeds opnieuw, want ik doe het niet goed. Ik moet blijkbaar serieuzer praten. Ok, ik doe het! We hebben nog wat stops en onze hoofden knikken van de slaap en voor we het weten zijn we terug in Joburg. Hallo Bob en Joan. We zijn er weer, voelt als thuis komen! We lopen regelrecht door naar onze kamer. Daarna eten we eerst een bak noodles weg, eigenlijk met idee om na een douche nog meer te eten. Niet dus om 21.00 liggen we bekaf in bed, half naar TV kijkend (naar 1 of ander Zuid Afrikaanse GTST) en half op mijn wifi op iPhone om hostel in Durban te boeken. 21:30 gaat licht uit. Bedankt Kruger voor een paar toffe dagen, maar we zijn wel een beetje moe teruggekomen!

Woensdag 27 juni

Zowaar kunnen we een beetje uitslapen! Pas om 8:45 komt de Baz bus ons ophalen voor vertrek naar Durban. Car stopt eigen sandwiches in toaster, maar dan komt Joan naar ons toe of we niet ontbijt willen. Oh, het is dus inclusief, wist ik veel. Dus ontbijt met gebakken ei, croissants, verse jus enzo. Ok, ik overdrijf, maar ok! Baz bus arriveert. Een vriendelijke driver Emanuelle helpt ons met de tassen. In de bus zitten al stuk of 6, we pakken er daarna nog 2 op. Jezus, wat hebben die grote tassen, daar is die van Car niets bij. Nog niet Joburg uit of Emanuel stopt er een DVD'tje in, Siège. Yes, dit doodt lekker de tijd! Alhoewel de bus prima zit! Om 13:30 bereiken we Drakenburg (Car zegt steeds Drakenstein). Hier gaat er 1 uit en krijgen we er 4 (dikke) mensen voor terug. Gezellig hoor! Het landschap is mooi, Drakenberg op achtergrond als bergketen en verder dor landschap met af en toe impala of zebra, Die eerste is wild, die tweede is vast 'fastfood'. Om 18:00 bereiken we ons hostel. We hadden een twin room gereserveerd, maar in ons kleine huisje staat een dubbel bed. Car komt in actie: kunnen we de dorms zien? Ziet er serieus goed uit, dus we switchen onder gemompel van de gastvrouw. Niet echt aardig zijn ze hier, doe even je best gastvrouw. We gaan eten! “Wat zullen we eens bestellen?“ Oh, het is self-catering.“Car wat hebben we nog?“ Oh, weer noodles en wat pinda's. Met zo'n dag komen we onze vakantie wel heel goedkoop door. Om goed te maken, kopen we fles witte wijn, die kost zowat niets. Lekker. Onder genot van wijntje bellen we hostel Ansteys voor reservering morgen, die ligt op 20 minuten afstand, maar wel aan het strand. Ook gaan we een uur achter internet om een auto te boeken. We willen namelijk richting het oosten naar St Lucia enzo. Daar komt de Bazz bus namelijk niet. Uur later, nog geen auto, we komen er niet uit. We doen het morgen wel in Ansteys. Morgen worden we om 10:30 opgehaald! In de dorm is een aardig amerikaans stelletje en even later komt een nederlandse jongen ook binnen.

Donderdag 28 juni

'K was vroeg wakker vandaag, 06.30 uur. Plien lag nog lekker op een oor en ik had het weer eens heet! Hup, 07.00 uur eruit. Zelfs Plien sprong uit haar bed toen ik klaar was met douchen en om 08.00 uur liepen we naar de keuken, waar we dit keer geen breakfast included en moesten zelf wat doen. Shit, dan maar brood roosteren, wat boter gepakt (van vreemden) uit de koelkast , wat suiker erop en smullen maar, want gelukkig was koffie en thee gratis. Ik had ook nog 2 appeltjes die ik heb geschild en ons pak orange juice moest eraan geloven en werd open getrokken. Heerlijk ontbeten, echt waar! Met de nodige slappe lach, want daar beginnen we ook s morgens vroeg al mee. 10.30 worden we pas opgehaald door de shuttlebus van het andere hostel, wat we gisterenavond voor het slapen gaan nog even snel telefonisch hebben geboekt. Dus heb ik nog wat tijd om te internetten, mijn weblog af te schrijven en mijn foto's up te loaden op facebook.Plien zat met der neus in een het reisboek van South Africa om een programma voor de komende week in elkaar te draaien. Ik zoek ook nog even voor een rental car, wat we gaan een weekje zelf rijden richting St. Lucia.. Dit traject wordt niet door de Bazzbus gedaan en we willen er wel naar toe. 10.30 telefoon, de taxi is 15 min later. Ok prima!10.45 weer telefoon, de taxi staat voor de gate te wachten. ' Peace' , onze chauffeur was zeer vriendelijk er bracht ons in 25 min naar Anstey beach backpackers hostel. He he, eindelijk zien we de zee dan van Durban. Jippie! We nemen een twin zonder wc en douche maar wel er heel dicht bij op mijn verzoek. Bij Michelle boeken we uiteindelijk een auto voor zaterdag . Een Volkswagen Vivo, als ik me niet vergis. Tja en ook Michelle zegt tegen Plien, wie gaat er betalen, je moeder? Nee, ze is niet mijn dochter en ik ben niet haar moeder. Ze is gewoon een hele goede vriendin en vice versa. Nog ff en we gaan t-shirt laten maken met de tekst 'She is not my Daughter and She is not my Mum'! Dag Nederland, tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 26919

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: