Deel 15 1e week Tanzania -Africana & Bagamoyo - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 15 1e week Tanzania -Africana & Bagamoyo - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 15 1e week Tanzania -Africana & Bagamoyo

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

05 Juni 2012 | Tanzania, Zanzibar

Maandag 28 mei

Om 07.00 werd ik wakker van de wekker van Philip. Nog even te vroeg voor mij. En Draai me nog eens om . Helaas van korte duur, want ik kan de slaap niet meer vatten. 08.00 eruit en vooruit met de geit. Douchen, aankleden en ontbijten. Suzie en Serena zaten ook nog te ontbijten. De dames hebben toch maar besloten naar de politie te gaan. Goed zo meiden, ga ze maar vertellen wat er precies is gebeurd. Rond 10.00 uur ga ik richting Mama Kahawu café voor een lekker bakkie cappuccino, volgens Wiebke en haar vriendin. De dames zaten zelf ook al de koffie, dus ben ik gezellig aangeschoven op hun verzoek. Idd, geen slechte koffie! Mijn weg vervolgd naar het benzinestation om te gaan pinnen bij de ATM. Het was nog een 15 min lopen en dat is toch weer een aardige exercise. Maar helaas voor mij, waren de twee ATM s leeg en moest ik nog een heel eind verder lopen voor de volgende ATM. Engen het volgende benzinestation had zelfs mijn eigen vertrouwde Stanbic bank, soort ABN AMRO maar dan op zijn Afrikaans. Geintje! Maar hij zat wel boordevol geld en dat was goed voor mij. Snel een tuktuk gezocht want het is toch prettiger om niet met al dat geld rond te hobbelen. Maar helaas vergat ik het geld thuis weg te leggen want ik ben direct door gegaan naar de Hotspot, het internet café, met heel fast internet. Daar heb ik zo n 2,5 uur vertoeft omdat ik heel wat fotos had up te loaden. Al is het internet snel het kost toch behoorlijk wat tijd. En natuurlijk wilde ik ook heel graag al mijn weblogs af hebben tot nu toe. En dat is gelukt. Ik ben weer helemaal bij en blij. Om half 4 ben ik naar het weeshuis gegaan om de kids te ontmoeten. Ik zit namelijk in een guesthouse waarvan de helft van de winst naar het weeshuis gaat. Te gek he! Er werd al op me gewacht bij het door Angelica, een grietje van een jaar of 6 greep direct mijn hand en wilde eigenlijk niet meer los laten. Ik heb er zon 80 fotos gemaakt , ik kon gewoon niet ophouden. Wat een lieve kinderen en wat goed dat ze in dit tehuis zitten. Rond half 6 zijn Suzie en Serena en ik naar huis gegaan, waar het diner al weer op ons stond te wachten. After dinerb ben ik op zoek gegaan naar mijn laundry maar kon helaas maar de helft vinden want de rest hing gewoon nog aan de waslijn. Lekke zeg, dat hangt er al vanaf vanochtend 9 uur en het is nog nat ook. Volgens mij zijn ze het vergeten binnen te halen.Terwijl ik nog zo gezegd had dat ik morgen vertrek, ivm dat alles droog moet zijn. Anyway, ws gaat dat door reizen morgennog niet door. Er zijn een aantal problemen op Zanzibar. Er zijn 2 kerken in brand gezet en er wordt gevochten . Als het klopt, zijn de meeste winkels dicht en worden er verschillend mensen gearresteerd. Ok , ik blijf als het kan, nog iets langer hier in het guesthouse. Maar of dat ook gaat lukken ,dat hoor ik morgen pas. Good night Holland!

Dinsdag 29 mei

Aldoet hij nog zo zachtjes ik wordt toch wakker van Philip mijn room mate, maar dit keer ook van Gustav uit Zweden. Hij was hier voor een nachtje en is op doorreis naar Kenia. Om 9 uur wordt hij opgehaald door een taxi.Nog even met hem zotten kletsen voordat ik besluit op te staan en van mijn ontbijt te gaan gneiten, alweer een gebakken ei. Heb nog nooit zoveel eieren in een week gegeten. Lauren , de manager is bij toevalook aan afel enmeld mij dat ik nog 2 nachten kan blijven, mooi!Rond 10 uur ga ik maar weer eens naar het intenetcafe, niet elaliseerende dat ik 1 uur tijdverschil heb met Nederland en dus eigenlijk een uur te vroeger is. Ik heb een skype afspraak met Paulien Lasterie. Unfortenantly was mijn gedownloade skype , van de pc verdwenen. Dat vond ikdus behoorlijk k……..t. Afijn , ik was een beetje boos, maar geef aan dat ik het wel weer wil installeren maar niet op mijn kosten. Paulien ge smst dat ik later online kom. Maar ja dt duurde nog heel lang dus. Want het internet was teering langzaam en ik werd acces was wel 10x disconnected. Wat een geode zeg. Mijn humeur werd er niet beter op. Ondertussen waren Wiebke en Monica aangekomenvoor het snelle internet. Humhum, na 30 min zijn ook zij er mee gestopt. Gedrieeen besluiten we naar het strand te gaan bij hotel Belinda. Prima en gezellig. Ipv van een hete wandeling gaan, we met de baijaji, tuk tuk, voor 1000 shilling, 50 eurocent . Hotel Belinda ziet er goed uit en heft door de weeks geen entrée. Na een 15 min kwamen er nog 3 whitys, waar mee we aan de praat raken. Een leuke jonge frisse meid, Olga, die hier woont en haar moeder en tante, die op bezoek zijn. Olga, is een jehova witness en ze nodigt ons uit in de avond een meeting bij te wonen. Ach waarom ook niet! Maar ja dan moet ik eerst s weer naar het internetcafe, want dat had ik anders vanavond gedaan. Rond 16.00 zit ik weer achter de skype en wonder boven wonder krijg ik, Yvonne, mijn schoonzus te pakken. Zij kan mij zien, niet horen en ik kan haar horen en niet zien. Ze besluit Dick, mijn broer, te bellen en 2 minuten later heb ik Dick op de skype en we kunnen heel duidelijk praten, helaas kanik hem niet zien , hij mij wel. Echt te gek na drie maanden mijn grote broer weer eens te horen. Paulien Lasterie, was nog steeds niet online, maar wel, Marja. Ook even gezellig bij gekletst. Ze zat nog steeds in haar Zambia roes. Hahahaha Om 18.00 ben ik of line gegaan aangezien het eten klaar staat in het guesthouse en we om 19.00 ij de meeting zouden zijn, wat we overigens heel slecht konden vinden in het donker. Maar om 18.10 ging mij telefoon, eenenederlands nummer, het Paulien.Helemaal leuk , wat een verrasing. We hebben ineen korte tijd onze plannen voor Zuid Afika door geneomen ende Bazzbus geboekt. Helaas moest ik ook weer snel afronden aangezien de twee andere dames op mij stonden te wachten, om naar de meeting te gaan waar wij hartelijk werden verwelkomt door Olga. Het was interresante bijeenkomst en een gezellig samen zijn aan het einde van de meeting.Daar ontmoette ik Martin,de enige Nederlander, waar ik aangenaam mee heb staan praten. Met Olga s man zijn we terug gelopen naar Tsquae, een restaurant waar we iets hebben gedronken en ik mijn wond op mijn elleboog heb uitgewassen. Ik ben weer eens gevallen. Dit keer in het donker over een giga steen. Gelukkig niet ernstig, alleen een schrijnende scahaafwond op mijn rechter elleboog. Gelukkig liepen we later langs een drankwinkeltje en heb als troost voor mijzelf en mijn buddies een lekker flesje rode wijn gekocht, wat we heelijk op het terras van het guesthouse hebben genuttigd, onder het maken van de plannen van de komende week. 24.00 ging bij mij vandaag het licht uit.

Woensdag 30 mei

Het wordt eentonig maar ik werd weer wakker van de wekker van Philip. Nog even blijven liggen. Laat de vrijwillegers eerst maar hun ding doen, ik en de andere gasten hebben tijd zat. Onderwijl even to do list gemaakt, want ik zal nu vandaag moeten beslissen wat ik ga doen. Begin me heir een beetje te vervelen. Na het ontbijt even achter de laptop gezeten om mijn weblog uptotdate houden. Mijn plannen zijn als volgt, morgen donderdag ga ik naar Bagamoyo. Dit is een plaatsje ongeveer een uur van Dar en wordt ook wel de slave town genoemd. Ik blijf daar tot maandag en kom dan hier voor een nacht. Ik laat mijn rugzakhier achter en ga met een klein tasje op pad. Leuk guesthouse geboekt, althans, het zag er leuk uit op het internet. Volgende week zie ik wel weer verder. Wiebke de zwitserse stewardes heeft even achter mijn ticket aangebeld, want mijn vlucht van de 21 juni was plotesling gecancelled. Het wordt nu dus de 22 ste. Prima. Ondertussen hadden Wiebke en Monica hun tassen gepakt voor Zanzibar, alleen Monica beluit op t laatste moment toch maar niet mee te gaan met haar vriendin. Ze wil liever vanavond nog richting Zwitserland, ivm haar vriendje. En ze is er nog maar drie dagen. Anyway,nadat ik klaar was op de laptop ben ik voor de zoveelste keer naar het internet café gegaan. Ik wil nu echt alles up to date zien te krijgen. Alleen het internet is hier vaak zo ontzettend traag. Om moe van te worden en dan heb ik het nog niet eens over al die keren dat het internet eruit ligt. Pfpfpfpf. S middags samen met Monica naar een van de duurste hotel, the white sand beach hotel, omdat daar de crew van Swissair is gestationeed en het misschien handig is, als ze crew te spreken krijgt voordat ze op het vliegveld is. Ook nog een note achter gelaten voor Jan Berger de pilot, aan zijn naam te zien volgens mij een nederlander,waarvan ze later nog een sms kreeg met de mededeling dat de vlucht richhing Nairobi maar halfvol zat. Nou goed om te weten. Ze kan dus gewoon weg vanavond.Ik zie gelukkig weer een beetje ontspanning op haar gezicht en verschijnt zelfs een glimlach en dat doet ook mij goed. Rond 17.00 uur zijn we met de tuktuk terug gegaan. Net op tijd, zodat ze ook nog even snel kon douchen. En half zes kwam de taxi haar op pikken. Goede reis, Monica en success met je vriendje. Na het eten ben ik voor de verandering maar weer eens gaan internetten en heb zowaar mijn neefje Julian op de skype gezien en gesproken. Met Ina ook geprobeerd te skypen maar dat lukt voor geen meter. Helaas de volgende keer beter! Tis ondertussenal weer 22.50, tijd voor mijn bedje. Doeiiiii!

Donderdag 31 mei

Ik was al vroeg wakker vandaag, 06.30, terwijl Philip zijn wekker nog moest af gaan. Om 8 uur opgestaan, ondertussen had ik nog wat smsjes te beantwoorden van o.a. Cees Jan en Pauliene Lasterie en moest ik mijn tas gaan pakken voor mijn vertrek naar Bagamoyo. Juist op het moment van mijn vertrek begon het te regenen. Heb ik weer. Maar gelukkig kwam er een tuktuk voorbij, waar ik direct met mee kon rijden. Mazzel dus! Hij had al een passagier maar die moest dezelfde kant op dus kwam dat ook goed uit. Bij Africana, the area, even staan wachten op de Dalla dalla, het minibusje naar Bagamoyo Kosten 1.500 Shilling oftwel 0,75 Eurocent. De eerste stuk moest ik staan ,maar kreeg al gauw een zitplaats naast Arnold, een aardige man die nog snel even zijn emailadres in mijn handen douwt voordat hij de bus verlaat. Grappig, ook dat hij van de Dalla dalla direct bij een pikkipikki , bromfiets, achterop stapt. Ondertussen zit de vrouw voor mij haar baby te voeden , oftwel aan public de borst te geven. Ja dat kanhier. Het kind ziet mij en begint toch te krijsen. Ja, witte mensen zijn wel een beetje eng als die voor het eerst ziet. Hahahaha Arm kind of arme ikke? Om half 12.30 arriveer ik in Bagamoyo. Neem een tuktuk, voor ook 75 eurocent en wordt netjes op de plek van bestemming afgeleverd.Mijn verblijf voor de komde dagen heet, Moyo modja en kost me 12.50 euro. Het is een basic, maar schone kamer met een fan en weinig licht. Direct maar aan de wandel gegaan om de boel te verkennen. Het is hier, een wirwar van kleine zand straatje, een giga stofboel dus en ik voel me er nog al bekeken. Bij de eerste best restaurant heb ik wat gedronken en in de lonelyplanet gekeken voor een plattegrond. Maar helaas die staan er niet meer in, voor elke dorp. Vroeger wel trouwens. Ik struggel door de wirwar van straatjes en kom een soort touristburo tegen, waar ik wordt aangeproken door Sammy. Een guide die mij vooal een tourtje langs alle bezienswaardigheden wil verkopen. Prima, maar eerst een plattegrond, want ik weet niet waar ik ben en dat vind Carrie niet prettig. Het duurde even maar ik kreeg een kaart, niet dat die geheel klopte maar het was een kaart en ik begreep enigzins waar ik was. Sammy vertelde zijn verhaal en wist mij over te halen om bij hem een tourtje te doen. Maar ik zal hem nog wel even bellen over wanneer .Gelukkig wist hij ook een lekker eettentje, Poa poa en daar was ik aan toe. Terwijl ik daar naar toe liep hoorde ik iemand mijn naam roepen . Het was een vriend van Lauren, de manager van mijn vorige guesthouse. Bij toeval had ik hem de vorige avond in het bij zijn van Lauren in de supermarket ontmoet. Grappig! En nu zie ik hem hier in Bagamoyo. Anyway, Ik heb er een heerlijk wrap gegeten bij PoaPoa. Op de terug weg naar het guesthouse, nog wat sap en water gescoord. Maar bij aankomst was er helemaal niemand. Saaie bedoeling. Poosje op het terras gezeten alvorens ik naar een van de medewerkers gegaan ben om te vragen waar ik een fles wijn kan kopen. Nou dat is dus een problem. Ik achterop de Pikipki van Amadi, naar een local gebeuren, voor een flesje wijn van 6 euro, wat we uiteindelijk hebben weten te scoren. Bij thuiskomst waren Kathy en laura er ook. De twee enige mensen in het guesthouse. Met mij erbij dus drie. De dames gingen samen koken en ook al was Kathy niet bizonder vriendelijk, werd ik wel uitgnodigd mee te eten. Of kwam dat misschien omdat ik hun een glas wijn had gegeven. Anyway, het werd een vegetarische pasta met een salade.

Vrijdag 1 juni

Volgens mij is vandaag mijn tante Leida jarig. Van sommige mensen weet je dat raar genoeg. Dus iedereendie ik vergeten ben de afgelopen maanden allemaal Gefeliciteerd. Ik heb lekker eslapen vannacht, maar wel vier opvliegers gehad, dus vier keer water drinken en vier keer plassen. Voor mij geen problem, maar als ik naar het toileit ging sprong steeds het ganglicht aan en dan wordt je verraden.Hahahaha. Om 8.30 krijg ik mijn ontbijt dus op schieten. Ik moest namelijk bij aankomst aangegeven hoelaat ik wilde ontbijten.08.30 dus! Een heerlijk gebakken eitje< kan geen ei meerzien wnt dat krijg je overallhier, koffie toast en jam en een stukje fruit. Oja en een mangojuice, vind ik niet echt lekker, maar leer het drinken. En ja ik heb hier om de 2 uur gewoon ontzettende honger dus besluit ik alles op te eten. Ondertussen zit ik op de laundry dames te wachten want ik heb mijn vuile was mee genomen en wil het graag schhoon mee terug nemen. Vandaag ga ik een maar weer eens op onderzoek uit. Vlak bij hoor ik muziek en dat trekt altijd mijn aandacht dus ga ik erop af. Bij Baggapoint wordt ik geroepen door een vrouw. Het is een kleuterjuf met haar klasje en na een leuk gesprekje nodigt ze mij uit om vanavond met haar uit te gaan. Prima plan. Door gelopen naar de muziek. Het komt van de Art school. Een soort school als vroeger in de serie van Fame. Je kunt er van alles doen op gebied van muziek, dans, acrobatiek en zang. Vandaag was het feest ter ere van alle geslaagden . Val ik even met mijn neus in de boter. Ook vanavond zijn er verschillende optredes en daarna disco. Yep helemaal leuk! Maar voor vanmiddag ga ik eerst eens even lekker in de zon en aan het zwembad liggen bij hotel Millenium .Het was gezellig druk bij Millenium en ik besluit er te blijven eten want je moet toch wat. Niet goedkoop maar wel goed volgens mij. Er kwam zelfs ook daar een dansgroep optreden en er was ook een soort dj. Ondertussen Neema de kleuterjuf gepolst of ze mij daar op kan halen. Het is namelijk niet verstandig om hier in het donker rond te lopen. Rond 8 uur kwam ze me ophalen en na mijn koffie zijnwe op pad gegaan. Naar de Art school, waar we de hele avond geweldig leuke optredens en mindere mochten aanschouwen. Ook werd ik door verschillende mensen gegroet, die mij daar s middags ook al hadden gezien. Grappig , samen met een local is het een stuk leuker. Tot 02.15 uur gedanst. Heerlijk! Wa s een leuke dag en avond.

Zaterdag 2 juni

Net wakker 10.00 uur. Zit aan mijn ontbijt nog even n ate denken over gisteren avond. Hahaha
Eerst maar eens even lekker chillen aan het zwembad bij Millenium. Om 14.00 uur ga ik op tournee met Sammy. Wiebke , de zwiterse dame die naar Zanzibar was, is hier gisteren aangekomen engaat met mij mee op tournee. Gezellig. We treffen elkaar bij het touristcenter. Sammy snapt er neit van maar vind het prima als zij ook mee gaat. Als eerste gaan we op de fiets naar Kaoula de ruines, 4 km buiten de stad. Wel heel lasting pad om te fietsen maar wel heel mooi en wat een klote fietsen trouwens. Bij ruines krijgen we behoorlijk wat uitleg over vroegere tijden. De arabieren hebben een behoorlijke vinger in de pap gehad en niet te vergeten de duitsers. Na zijn uitleg lopen door de uines die idd veel laten zien. Onze tour gaat verder naar de krokodillenfarm. Hier worden krokodillen gefokt voor leren tasjes en krojkodillenvlees. Er zittne er heel wat. Bekijk de foto s maar eens goed. Onze reis wordt vervolgd richting de katholike kerk aan de ander kant het dorp, dus door fietsen maar. Helaas wordt daar net een huwelijk voltrokkenen kunne wen niet naar binnen. Maar Sammy weet geneog te vertellen over de rest, dus komen wen niet te kort. Nadien leveren we de fietsenweer in en vervolgen we onze trip door het oude dorp en neit verget en de vismarkt en het strand. Hetwas een hele mooie wandeling en de fotos liegen er niet om, maar dat kwam doordat het het einde vande dag zulke mooie kleuren opleverd. Wiebke en ik vinden dat Sammy ons eengewedlige tour heft gegeven en en tippen hem behoorlijk. We hebben er behoorlijke honger van gekregenen belsuiten dan ook weer eens naar Poa Poa te gaan. Ondertussen voegen Kristian enBarak zich bij ons. Kristina had ik ook al eerder ontmeot in het weeshuisen ook een gast van de avond er voor MKamballah komt langs om iets te drinken. Rond eenuur of negen belsuiten wen met ons allen naar Hillside te gaan om nog watt e drinken. Helaas was het daar niet oz gezellig en besluiten we om 10.30 de avond te beeindigen. MKamballah loot met mij mee en leverd mij netsjes af bij het guesthouse. Welterusten!

Zondag 3 juni

Vandaag heerlijk uitgeslapen tot wel 10.30. Genieten is dat. Wiebke gesmst dat ik straks ga zwemmen. Ze smst terug dat ze naar het weehuis gaat, pima. Ik gad an eerst maar wandelen en bsluit de weg te wandelen die we gisteren met zijn allen in het donker heben gedaan. Bij het busstation komt Kristina op mij afgelopen en vraagt of ik ook mee ga naar het weeshuis. Ach, waarom niet. Het wachten was op Wiebke. We hadden keuze pikipiki of dalla dalla. Nou deze meiden gingen gewoon weer met de pikipiki hoor. Alleen was het dit keer wel een half uur achterop zitten, ove zandpadden tussen de bosjes door over heuvels door diepe kuilen en dan belde mijn chauffeur ooknog eens eens tussen door oftewel met een hand aan het stuur. Nou, soms acht ik, als dit maar goed gaat en sloot dan me ogen voor seconde zodat we er weer voorbij waren. UIt eindelijk kwamwe aan in the middleof nowhere. En daar was het dan. 7 lieve kids die direct mij hand paktte en mij overal mee heen trokken .Kristina komt hier regelmatig en dat is te merken. Ze kennen haar heel goed. Ook Terri de eigenaresse herkende mij , we hadden elkaar eerder ontmoet door Laura bij wie ik nu inhet guesthouse. Na twee uur daar en een heerlijke lunch gaan we wederom met de pikipiki terug naar Bagamoyo. Nog ff snel een bakkie koffie en een strandwandeling met de dames alvorens hun vertrek en ik me aansluit bij mijn guesthouse maatjes die ergens een biertje zaten te drinken. Na het biertje, smerig gegeten bij een lokaal pub of bar. Zelfs de 1,25 euro was nog te veel geld voor deze smerige maaltijd. Gelukkig had ik nog wat instant noodles, nootjes, chips en wijn, die ik samen soldaat gemaakt heb met Laura. En dat was heerlijk. Rond 10.45 deed ik het licht uit.

  • 05 Juni 2012 - 16:54

    Mieke:

    he meissie, heerlijk om je avonturen weer te lezen. Hoe zit dat met insekten daar, wordt je niet opgevreten door de muggen of spinnen in je bed ? Ik vind deze reis zooooooo stoer van je! alleen dat van die kroko's vind ik doodzielig, eindigend als tasje of zo brrrrr. Prachtige foto's ook trouwens! Nou lieffie......geniet nog zolang het kan en tot je volgende verhalen, kan niet wachten, vind het zo leuk! Doei xx

  • 05 Juni 2012 - 21:01

    Irma:

    Hoi Carrie
    je ziet er goed uit! Wij vieren hier de verjaardag van Florianne. OOk een leuke dag dus.
    Groetjes Irma

  • 06 Juni 2012 - 09:23

    Mariella:

    Hoi Carrie,
    Leuk verslag weer! Al die belevenissen, je maakt wat mee zo he! Jasmijn en ik lopen mee met de avondvierdaagse (voor het eerst), dat is ook heel leuk! Nu maar duimen dat het vanavond droog wordt, want nu regent het dat het giet....
    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 27000

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: