Deel 5 Livingstone -Victoriafalls -Chobe -Botswana - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 5 Livingstone -Victoriafalls -Chobe -Botswana - Reisverslag uit Livingstone, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 5 Livingstone -Victoriafalls -Chobe -Botswana

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

26 Maart 2012 | Zambia, Livingstone

Maandag 19 maart

Het ‘normale’ leven is weer begonnen ;0) De kids geholpen met van alles wat er bij een routine ochtend hoort. Ben nog wel even terug naar bed gegaan om nog wat bij te slapen. Om 9 uur ging mijn alarm af en heb ik mezelf klaargemaakt om samen met oma te gaan winkelen in het nieuwste winkelcentrum van Lusaka Levy Junction. Opa hebben we dit keer thuis gelaten omdat hij niets met winkelen heeft. Sorry opa, volgende keer mag je weer mee. We hebben allebei een paar leuke shirtjes gescoord voor weinig natuurlijk, want we hebben zat kleding uit Nederland meegenomen. Rond 13.30 uur raakte is een beetje gestrest omdat ik dacht dat de kids om 13.45 thuis zouden komen. Hoe dom van mij. Uiteindelijk waren we hierdoor een uur te vroeg thuis. Deze tijd hebben maar gebuikt om een heerlijke lunch te nuttigen. Rond 14.45 kwamen ze echt thuis en heb ik geprobeerd zoveel mogelijk huiswerk te maken met Wiske en Marieke.

Dinsdag 20 maart

Terwijl ik na mijn routine met de kids nog even naar bed was gegaan belde Mathilde dat ze niet kon komen werken vandaag, omdat ze met haar zoontje Ian naar de dokter wilde gaan. Ik ben direct op gestaan en met het huishouden gestart. De was in de wasmachine en de afwas gedaan groente en aardappelen schoon gemaakt en daarna heerlijk gedoucht. Rond 11 oma en opa meegenomen naar de groentemarkt. Alleen vind ik niet zo leuk en ik had opa nodig om de boodschappen te dragen. Natuurlijk werd ik overal herkend en heb bij alle bekende verkopers de groentes gekocht. We hadden zoveel incl. 10 kilo uien en 10 kilo sinaasappelen. De taxidriver moest er gewoon om lachen. Bij thuiskomst heb ik gevraagd over taxidriver wilde wachten want oma en ik wilde graag weer naar het winkelcentrum van de dag daarvoor om nog een aantal winkels te bekijken. Ook wilde oma graag nog een shirtje bij haar broek kopen. Zo gezegd zo gedaan. Aan het einde van ons uitstapje werden we door Torrent (chauffeur van Nico) opgehaald zodat we op tijd weer terug waren. Nog wel even langs het busstation gereden om mijn ticket voor de volgende dag naar Livingstone op te halen.
Woensdag 21 maart nadat de kids in de schoolbus zaten ben ik snel gaan douchen en klaar gaan maken omdat ik met Nico naar het centrum te rijden, om op tijd bij de busstation te zijn. Gelukkig was ik ruim op tijd. Het was een veel betere bus dan naar Kafue. Ook had ik businessclass geboekt. Het wordt het tenslotte 7 uur in de bus zitten. Bernard, een wat oudere meneer zat naast me en was allervriendelijkst. We hebben veel gepraat en ik heb hem geleerd hoe je Sudoko doet. Volgens mij is hij nu verslaafd aan Sudoko. Hahaaha We kregen tijdens de reis een muffin en een frisdrank, dus waar businessclass al niet goed voor is. Rond 15.45 kwamen we aan in Livingstone. Bernard was zo vriendelijke en bood mij een lift aan naar Fawlty Towers het Guesthouse waar ik graag wilde verblijven voor de komende dagen. Tegelijkertijd arriveerde Erica een frisse jonge meid uit de USA. Na allebei te hebben ingecheckt zijn we samen een wijntje gaan drinken bij het zwembad. Wat reuze gezellig was en al snel vroeg ze mij of ik zin had om met haar te gaan eten die avond. Wat ik natuurlijk heel leuk vond en het aanbod gretig aannam. Een half uur later zaten we bij Kwanga (taxidriver die zij al eerder had leren kennen)in de taxi op we naar een leuk restaurant aan het water met een prachtig uitzicht. Heerlijk gegeten en veel gekletst. En wat kan zij kletsen een spraak waterval. Bij terugkomst in Fawlty Towers nog even een wijntje aan de bar, waarna ik een beetje tipsy mijn bed in kroop.

Donderdag 22 maart

Niet zo heel best geslapen vannacht. Het was erg warm op de kamer en er was geen fan helaas. Hierdoor veel wakker geworden veel water gedronken en veel naar de wc geweest. ‘s ochtends vroeg lag er een briefje onder mijn deur door geschoven. Een briefje van David een medewerker van het Guesthouse of hij mij ‘s middags mocht vergezellen naar de Victoria Falls. Ik moest er om lachen, maar vond het ook wel gezellig. Dus nadat ik mijn laatste weblog naar jullie had verstuurd heb ik David gebeld en zijn we samen naar de Victora falls gegaan. Hij kent de Falls door en door en ik kreeg een geweldige rondleiding van hem en hij wist er ook veel over te vertellen. Wat is het daar mooi. Giga waterfall van wel meer dan 750 meter breed. En wat niemand mij voor had gewaarschuwd is dat je drijfnat wordt in de regentijd. Hahahaha daar stond ik met mijn parapluutje. De enige zorg was dat mijn handtas droog bleef voor mijn paspoort en fototoestel en telefoon . Het is redelijk gelukt, alleen mijn paspoort heeft iets schade op gelopen. En ik was zeiknat. Maar wat was het mooi. Vervolgend zijn we naar de brug gelopen waar er werd ge bungy jumped. Zelfs na het ongeluk van een paar maanden geleden wordt er nog volop van de brug gesprongen. Halverwege de brug was je in Zimbabwe. Daar ben ik dan ook mooi geweest. Geinig he! Een soort Vaals maar dan anders! Rond 16.00 uur waren we terug want David had avonddienst. Ondertussen had Erica mij ge-smst dat zij de volgende dag met mij mee wilde naar Chobe Nationaal park in Botswana. Gezellig! Voor diner zijn we naar een indiaans restaurant gegaan waar ik Erika haar baas heb leren kennen. Laat hij nu vlak bij mij wonen in Lusaka. We hebben nummer gewisseld en uitgenodigd om eerdaags een keer te komen eten ben benieuwd om hij gaat bellen . We shall see!

Vrijdag 23 maart

Om 6 uur liep de wekker af. We moesten om 7 uur helemaal klaar zijn voor de pick-up. Er stond een taxi te wachten die ons in een uur tijd naar de grens bracht. Daar aangekomen moesten we heel wat papier werk invullen om de grens over mogen. Wat vervolgens per speedbootje werd gedaan met nog drie andere personen aan boord. Binnen 2 minuten waren we aan de andere kant van de Zambezi rivier. Bij het voorstellen bleken er 2 Nederlandse te zijn en een gast uit zweden. Gezellig! We werden op gehaald er verder vervoerd naar het plaatsje Kasane, waar we onze trip konden betalen onder het genot van vers gebakken muffins en donuts. Aansluitend kwamen er voor de boatdrive veel meer mensen bij. Tijdens onze boatdrive hebben veel gezien zoals onwijs veel olifanten, hippo’s en een krokodil, warthogs , iguana en veel vogelsoorten. Na drie uur ging de boot terug,voor een heerlijke warme lunch en werd onze middag vervolgd met een gamedrive in het Chobe Nationaal Park. Waar we dit keer naast de hordes olifanten, ook nog giraffe hebben gezien. Het was overweldigend en voordat we het wisten gingen we alweer terug richting de grens voor ons speedboot avontuur van 2 minuten. In Zambia weer afscheid genomen van de Nederlanders en de Zweed en nog even nummers uitgewisseld want we zullen elkaar in Lusaka weer treffen. Gezellig! Rond 18 uur waren we terug in Falwty Towers. Samen met Erica gegeten in Zambesiche café waar we ook de Dutchies en de Zweed weer tegen kwamen. Rond 10 uur had Erica met een kennis afgesproken om te gaan stappen. Ik ben afgehaakt want best wel moe en had last van mijn enkel die opgezwollen is. Ben namelijk door een of ander raar insect gestoken .

Zaterdag 24 maart

Rond half 5 vanochtend kwam Erica terug van het stappen. Ik ben om 9 uur op gestaan en heb Erica met haar hangover laten liggen tot 11 uur. Ze wilde de bus terug hebben naar Choma om 13.30. Na lekker te hebben gezwommen en zij haar tas had ingepakt, nog wat inkopen in de supermarkt gedaan te hebben, heb ik haar naar het busstation gebracht en op de bus gezet naar Choma. ’s Middags heb ik nog een aantal souvenirs gescoorde en lekker op mijngemak door Livingstone gewandeld. Bij terugkomst in Falwty Towers sprak, het Amerikaanse echtpaar wat bij mijn in de bus zat van uit Lusaka, die mij vervolgens aan en uitnodigde mij uit om met hun naar de pizzeria te gaan. Prima plan! Maar voordat we gingen eten, had ik nog een afspraak voor een fullbody massage in de beautysalon, wat geweldig was! Bij de pizzeria was het goed vertoeven en heerlijk gegeten. Dus dat was een mooie afsluiter dacht ik zo. Maar de avond was nog niet voor bij want David kwam met een salsaflyer en ben ik met hem nog naar de salsavond gegaan heb daar zelfs nog een paar dansje kunnen maken. Rond 12.30 dit ik het licht uit.

Zondag 25 maart

Het is vandaag mijn moeders verjaardag en overlijdingsdag. Dus daar sta ik altijd wel even bij stil. Het is alweer 12 jaar geleden dat ze is overleden. Tijd gaat wel snel. Om 9 uur gaat mijn bus, dus ben weer om 7 uur opgestaan, om mijn spullen in te pakken te ontbijten en nog wat etenswaar voor onderweg gehaald bij de Shoprite (supermarkt) aan de overkant. Vandaar uit een taxi gepakt naar het busstation. Ik was te vroeg en ben alvast in de bus gaan zitten, waar kort erna ik werd verrast door David die mij nog even gedag kwam zeggen. Wat schattig! 9 uur precies, vertrok de bus richting Lusaka. Het was een lange rit en de driver was langzaam. Rond 16.00 was ik weer terug in Lusaka en rond half 5 was ik thuis. Niemand thuis maar gelukkig kon ik er wel in. Rond 7 uur kwam iedereen thuis en na een bakkie soep lagen we er allemaal behoorlijk op tijd in.

  • 26 Maart 2012 - 15:01

    Mary:

    Carrie wat heb je weer veel meegemaakt. Heerlijk om je dagboek te kunnen lezen. ik verheug me alweer op jouw volgende bloq.
    kisses xxxx

  • 26 Maart 2012 - 15:23

    Mariella:

    Weer een hele belevenis zeg! Mooi hoor. Ook die foto met verkopers bij de bus. Hier is het ook zonnig trouwens. Groetjes uit Hoogland.

  • 26 Maart 2012 - 19:47

    Fenneke:

    Mooi dat je je draai gevonden hebt en al veel van het land gezien hebt.Leuk om te lezen
    Tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 27053

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: