Deel 10 Mijn eerste week backpacken in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 10 Mijn eerste week backpacken in Lusaka - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 10 Mijn eerste week backpacken in Lusaka

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

30 April 2012 | Zambia, Lusaka

Maandag 23 april

Alweer slecht geslapen. Merk dat ik nog niet los ben van de familie van de Werff. Het houdt me in mijn hoofd nogal bezig. Daarnaast was er vannacht veel lawaai. Ligt dit aan mij en wordt ik nu echt oud? Maar bij navraag bij de rest van de backpackers, bleken ook zij nog tot laat lawaai hebben gehoord. Er komen namelijk nog al veel Zambianen (die niet in het hostel verblijven) hierheen, naar de bar en worden aangeschoten, dronken en zeer luidruchtig. De dorms kunnen niet worden afgesloten en de voordeur staat altijd wagenwijd open. Niet echt veilig dus, want die dronken gasten kunnen overal naar binnen en zomaar een rugzak of tas meenemen zonder dat ook maar iemand dit in de gaten heeft. Nee, niet dit is klote, dus! Maar vandaag, lekker uitgebreid ontbijt met Sabine. Ik had namelijk van alles in de Pick & pay gehaald. Na ontbijt samen richting Cairo road gelopen .Waar het ontiegelijk druk is. We wilde heel graag naar de Town Center Market en met mijn kaart kan ik alles vinden dus ook deze markt, waar echt geen blanke te bekennen was. We keken ons ogen uit en we werden nog meer bekeken en ook continue aangesproken. We hebben ons rot gelachen met al die mensen. Kan wel zeggen dat we goed duo zijn. Ons doel was een stekker voor Sabine te bemachtigen die ze kon omzetten van South Africa naar het netwerk van Zambia. No problem, je werd er mee dood gegooid. Nog wat laundry was-gel gekocht voor € 0,30. En daarna opzoek naar een lekkere lunch. Sabine wilde graag op de markt eten. Shima het lokale eten van hier met daarbij groentes en gegrilde kip werd onze gedeelde lunch voor € 2,80. Wat trouwens heerlijk was. En wat een pret, want alle voorbijgangers hadden wel iets grappigs te zeggen. De eigenaresse vond het helemaal geweldig . We hebben daar een aantal foto’s gemaakt met de belofte, dat zij een afdruk zou krijgen. Onze weg vervolgde naar een cd shop. Ik wilde echte ‘Zambiaanse muziek’ voor onder de video van de bruiloft. Voordat ik er erg in had kwam er een gast binnen met zijn eigengemaakt gospel cd die top klinkt. Na een onderhandeling heb ik zijn cd gekocht, met natuurlijk een handtekening van de singer. Geweldig toch! De rest van de middag vloog voorbij en wat was het leuk. Een geweldige dag kan ik wel zeggen! Rond 11 uur ging ik naar bed.

Dinsdag 24 april

En alweer slecht geslapen. Vandaag komt Annemarie me halen om naar de groentemarkt te gaan. Ook Sabine was welkom, dus zijn we met zijn drietje gegaan. Ik als bekende van deze markt nam de leiding en bracht de dames naar al mijn vaste groente verkopers, waar ik ook maar direct afscheid van heb genomen. Dit resulteerde in extra fruit als dank voor alle aankopen die ik bij hun had gedaan. Geweldig! Terug in het hostel hebben we een heerlijke fruitsalade samen gemaakt en genuttigd. Na de lunch, zijn we met Anne-marie mee gereden naar de Nederlandse school waarvandaan Sabine en ik naar de Manda Hill zijn gelopen. Even naar mijn bakkertje voor een lekker bakkie cappuccino en door naar de fotograaf om nog een aantal foto’s af te laten drukken. Van daaruit met de minibus terug naar Cairo road om de afdrukken van het restaurant op de markt te gaan brengen. We werden weer zeer hartelijk ontvangen en ze waren totaal verbaast ons zo snel al weer te zien. Onze middag werd vervolgd met nog een andere markt. De ‘Lusaka City Market’, waar we alweer onwijs veel lol hadden met alle verkopers( zie foto’s). Aansluitend zijn we gaan avondeten bij Markha een Indiaas restaurant waar je een zoveel tali kon eten, voor 5 dollar, als je wilde. En lekker dat het was geweldig. James, mijn taxidriver was al thuis dus besloten wij terug te gaan lopen in het donker. Nou dat doe ik echt nooit meer. Zo donker dat het was. Wel had ik in mijn hand muskietenspray (te gebruiken als pepperspray) voor het geval wel lastig gevallen zouden worden, wat gelukkig niet is gebeurd. ‘s avonds uitgebreid met Paulien Lasterie en Marja geskypt. Heerlijk lekker gelachen. Ik hoop dat ik vanavond wel goed slaap.

Woensdag 25 april

Ik ben kapot, weer niet goed gepit. Houdt dit nooit op. Sabine gaat voor 2 dagen richting lake Kariba en ik wordt opgehaald door Megan, een knipklantje via de internationale school. Rond 09.15 troffen we elkaar op de Churchroad. Waarna we direct naar haar woning in Kabulonga zijn gereden. Waar ik haar heb geknipt en zij zo ontzettend blij was met heur haar. Ook werd ik weer netjes naar Town gereden waar zij me weer heeft afgezet . ‘s middags wat aan de trouwvideo gewerkt en mij haar gewassen, ben zo fucking moe. Verder een beetje ge-chilled rondom het hostel. Vanavond ga ik uiteten met Els en Ann-marie. Om 19.15 uur kwamen ze aan en zijn we direct naar The Mint gereden bij Arcades. Heerlijk gegeten en wat hebben gegiecheld met elkaar. Hier was ik echt aan toe. Vanaf morgenavond mag ik een paar nachtjes bij Els en Piet logeren. Even goed uitrusten en de trouwvideo afmaken. 23.15 lag ik op bed. Kan ik vannacht dan wel slapen?

Donderdag 26 april

Eindelijk redelijk geslapen vannacht en dat werd ook wel tijd. Na het ontbijt maar weer alles in gepakt. We moeten sowieso allemaal de kamer af aangezien er een groep van 6 personen komt en allemaal bij elkaar in een dorm willen slapen. Dus staan we elkaar allemaal in de weg met inpakken. Na het ontbijt ben ik opnieuw aan de gang gegaan met de trouwvideo. Het wilde niet echt vlotte door de zon die steeds in mijn scherm schijnt. Lastig werken is dat. Rond 12 uur had ik het wel gehad en ben een stuk gaan wandelen langs andere hostel om te zien of die misschien beter waren. Nou de Marble in en de Kuomba backpackers zijn allebei niets. Doorgelopen naar Levy Junction om een paar boodschapjes te doen waar ik ‘ Mat’ tegen kwam. Hij woont ook in mijn hostel en was wel geïnteresseerd om ook mee te lopen naar Lusaka backpackers om het verschil te zien. Nadien snel naar Kalulu backpackers gelopen waar Els mij om 14.00 uur zou ophalen. Alles stond al klaar dus kon ik direct instappen. Els en Piet (haar man) hadden namelijk ‘s middag nog een receptie op de Ambassade. Rond half 7 kwamen ze terug met heerlijke pizza van Kilimanjaro restaurant. Wat een verassing. “s avonds op tijd naar bed en daar had ik ook zeker behoefte aan.

Vrijdag 27 april

Vandaag is het Koninginnedag en wasdag! Ik mag mijn wasje doen en dat is fijn. Ook heeft Els voor mij vis-garen opgezocht zodat ik eindelijk eens mijn rugzak kan repareren en ik ga vandaag wederom wat aan de trouwvideo werken. Ook wordt vandaag nog wat geknipt. Drukke dag voor iedereen want vanavond hebben we op de Ambassade een groot feest ter ere van Koninginnedag. Er is een Nederlandse band ingevlogen, De Hooter-Tooter band uit Amsterdam. Ik had nog nooit van ze gehoord, ben wel heel benieuwd, als we maar kunnen dansen vanavond. Els had me verteld dat alle Nederlanders die momenteel in Zambia verblijven naar het feest mogen komen. Dus ook de twee meiden doctoren uit Utrecht (een er van is ook nog een bekende van Sabri) die bij in het hostel zaten zijn uitgenodigd. Annemarie en Els gingen eerder en Piet en ik rond 18.00 uur. Ik heb me ogen uitgekeken. Wat waren er veel mensen en wat zag de tuin van de ambassadeur er prachtig uit. Er waren vier kids van de Nederlandse school die in Volendammer kostuums haring uitdeelde en ook werd er warme worst, bitterballen en blokjes kaas in overvloed geserveerd. Ook aan alcohol was er geen gebrek. De officiële speeches begonnen rond 18.30 waarna de Hooter Tooter band in volle glorie ging spelen tot in de kleine uurtje van de nacht. Wat een prachtfeest, een geweldige herinnering voor alle Nederlanders Zambia. Half drie ging ik slapen! Wel te rusten Nederland.

Zaterdag 28 april

Brak, brak, en nog eens brak. Hoe bedoel je brak? Kan ik er niet meer tegen of wordt ik gewoon echt oud? Gelukkig was iedereen hier brak en dat maakt weer een heleboel goed. Vanmiddag heb ik een afspraak met Mathilde om stof te gaan kopen op de markt in de compound. We laten allebei een van mijn jurkjes namaken en ook nog een rok je van mij. Met zijn drieën, Els Annemarie en ik zijn we richting de compound gereden waar Mathilde al op ons stond te wachten. Ook Annemarie besluit een jurkje en een rok te laten maken en als eerste neemt de naaister al onze maten opnam, waarna we aansluitend naar de markt gaan om prachtige Afrikaanse stoffen uit te zoeken. Het afdingen werkt vandaag niet heel goed maar dat mocht de pret niet drukken. Ons middagprogramma was namelijk nog lang niet klaar want we gaan naar de dierentuin waar de Hooter Tooter band uit Amsterdam ook weer zal optreden. Ik had ook Mathilde uitgenodigd, dus gingen we nu met zijn viertje op pad. Het was behoorlijk warm, waardoor we dus geruime in een hele hete file stonden, maar uiteindelijk kwamen we toch op de plek van bestemming aan. En al dachten we dat we te laat waren, waren we alsnog op tijd want de band moest nog beginnen. Al snel werd het voller met vele mensen van het feest van de vorige avond. Het was hartstikke gezellig en we waande ons allen als of we in het vondelpark in Amsterdam zaten. Rond 17.00 uur zijn we weer vertrokken om enigszins voor het donker thuis te zijn. De wegen zijn namelijk slecht verlicht hier. En we waren nog brakker dan in de ochtend en weet je om 21.30 kon ik mijn ogen niet meer open houden en ben ik gaan slapen.
Zondag 29 april

Els en ik gaan vanochtend, heel even, de wekelijkse boodschappen doen bij de Shoprite in Manda Hill. Ook wil ik graag een nieuwe mobile telefoon kopen want de mijne heeft het begeven en ik heb er nu een te leen van Annemarie. Daarnaast wil ik graag een Lonely Planet van Tanzania komen want daar wil straks naar toe en ik zal me toch moeten gaan voorbereiden. Eindel ijk heb ik dan een redelijk telefoontje gevonden, simlock vrij, wat ik moet hem in elk land waar ik naar toe ga wel kunnen gebruiken. Nog even naar Arcades voor Lonely Planet, waar ook de zondag souvenirs markt was, waar ik natuurlijk overheen wilde wandelen. Onder tussen was het al weer half twee. Dus stelde Els voor om te gaan lunchen bij ‘De Mint’. Nadien nog even naar de Pick& Pay in Woodlands om Nederlandse kaas te halen en toen door naar huis. En weet je het was al bijna half vijf, ons even boodschappen doen was een tikkie uitgelopen. Hahahaha. Piet wachtte ons al op, die hadden we een heerlijke rustige dag bezorgt. Hahahaha. Ja, het is heel gezellig hier!

  • 30 April 2012 - 21:23

    Yvonne:

    Lieve lieve Carrie,
    Wat heb je ondertussen prachtige reisverhalen geschreven.
    Ik ben echt onder de indruk van je belevenissen. Ik zie het allemaal zo voor me, hoe jij daar over die markten loopt en met iedereen contact maakt en je gang gaat en lacht met die mensen etc.
    Ik zou het je niet zo makkelijk nadoen eerlijk gezegd.
    Maar ik ben echt heel blij voor je dat je deze reis aan het maken bent en ik hoor graag alle ins en outs en ups en downs die niet in het reisverslag pasten (als je terug bent)! ik hoop dat het gauw nog eens lukt om te Skypen zodat Dick, Julian en ik je weer even "live" kunnen horen.
    Ik wens je nog veel mooie (geluks)momenten toe in dat facinerende werelddeel waar je nu bent.

    Veel liefs,
    Yvonne

  • 01 Mei 2012 - 08:46

    Mariella:

    Hoi Carrie,

    Fijn te horen dat je weer aansluiting hebt met andere mensen. Je maakt van alles mee! Veel plezier en succes met het volgende deel van je reis.

    Grtjs!

  • 01 Mei 2012 - 09:51

    Judith:

    Hoi Car,

    Toch nog Koninginnedag kunnen vieren!
    Lijkt me helemaal te gek zo ver weg dat mee te maken!
    Je bent lekker "druk" zo met van alles en leuke vriendschappen aan het opbouwen, ik zeg: vooral doorgaan! Veel plezier!

    Kus Judith

  • 05 Mei 2012 - 11:42

    Mieke:

    He Carremeissie, o wat lijkt me dat tobben in zo'n hostel, en dan ook nog slecht slapen! Hoe is de stuit...helemaal over? Leuk dat uitje met koninginnendag, hier was het rustiger hoor, maar wel heel leuk! Nu hangt de vlag uit omdat het bevrijdingsdag is. Ik wens je nog heel veel plezier en spannende dingen toe. Komt er nog een leuke donkere man mee terug hahaha, dag mop!

  • 08 Mei 2012 - 09:50

    Margriet V Hooijdonk:

    Bijzonder je verhalen te lezen,je kan je erook en voorstelling van maken,omdat je Lusaka kent en een aamtal mensen die wij ook kennen.Wij vonden het ook heel leuk een Koningedag daar mee temaken.
    een fijne tijd in Livingstone!!!
    Brrr het is hier koud en regenachtig!
    groetjes Margriet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 27023

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: