Deel 4 Mijn eerste Safari - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 4 Mijn eerste Safari - Reisverslag uit Kafue, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 4 Mijn eerste Safari

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

22 Maart 2012 | Zambia, Kafue

Zondag 11 maart

Vandaag zijn we uit genodigd, door ouders van één Marieke vriendinnetjes, ‘Karina’, om met zijn allen mee te gaan naar een Safariparkje ‘Lilayi Lodge’ vlak buiten Lusaka. Naar enige twijfeling besloot Nico toch met ons allen te gaan. Rond 10 uur in de ochtend arriveren ze, aangezien Karina bij ons was blijven slapen en wij in de auto geen extra plek over hebben. Rond 10.30 komen we aan bij een prachtig Lodge met een giga groot zwembad, een enorme tuin met houten schommels, klimrekken en touwen om aan te hangen en een enorm gras veld om te voetballen en een restaurant. Na verloop van tijd komen er nog meer mensen bij en rond 11.15 zijn we met 17 mensen. 9 volwassen en 8 kids. Zeer vriendelijk Engelsen, die ook overal over ter wereld hebben gewoond. Om 11.30 uur mogen we bij de babyolifantjes gaan kijken. Dit park vangt zwakke dieren op en laat die dan een aantal jaren in het park wonen om aan te sterken en waarna ze ook weer worden vrij gelaten. Nobele gedachten! ‘s middags hadden we een geweldige uitgebreide lunch. Ook was er nog een game drive included. Ik ging dus voor het eerst van mijn leven op safari. Yeah!! En wat heb ik veel gezien, Impala’s, Gnoes, Zebra’s, Wilde zwijnen, Herten, en ook nog een Waterbok. Helaas zijn we de Giraffen misgelopen. Maar ja, er lopen er ook maar vier in dit park, dus dat is lastig. Rond 18.00 uur waren we weer thuis. Wel zonder Marieke want die mocht bij haar vriendinnetje Karina gaan logeren. Het was een hele leuke ontspannende dag.

Maandag 12 maart

De kids zijn vandaag vrij omdat het vandaag nationale ‘Youthday’ is. Dus konden we allemaal een beetje uitslapen. Lekker rustig aan gedaan. ‘s middags ben ik met Wiske gaan lopen richting Arcade shoppingcentrum. Ik had namelijk gehoord dat er festiviteiten zouden zijn. Inderdaad, er was een markt en er was talentenjacht, waar wij met veel plezier en onder genot van een heerlijk ijsje de hele rit hebben uitgezeten. Samen met een blanke mevrouw in de jury, waren we de enige blanken in het publiek. Niet erg, maar wel frappant! Maar wat hebben we het leuk gehad. Zie de foto’s maar eens!

Dinsdag 13 maart

Het wordt vandaag weer samen groente shoppen met Mathilde op de groentemarkt. Opa en oma vonden het er zo druk en zweterig dat ze ons vandaag weer samen laten gaan. No Problem! De foto’s die ik de afgelopen weken op de groentemarkt had gemaakt heb ik uitgeprint en meegenomen voor de dames en ik kan jullie vertellen dat ze dat helemaal geweldig vonden. We waren later dan de andere keren en het was een stuk relaxter en rustiger op de markt, wat fijn was. Rond 13.00 uur waren we terug en ben ik bij oma aan het zwembad gaan liggen. Oh, wat was het heet, dus direct het zwembad in gegaan om af te koelen.


Woensdag 14 maart
Vandaag ben ik alweer een maand in Lusaka Zambia, want betekent dat ik heel snel naar de immigratie, moet om stempels voor mijn verblijf moet halen. Ik heb nog steeds geen vervoer waar ik wel op gehoopt had. Wel ja, ik neem de benenwagen wel weer! Goed voor de lijn zal ik maar denken. Ach en je ziet wel veel onderweg en zo maakt je ook nog eens iets mee. Ik was er al snel.
Oma had me de tip gegeven om bij binnen komst langs alle mensen te lopen. Direct naar boven, naar kamer 107. Zo gezegd, zo gedaan. Er zaten een aantal mensen te wachten, maar ja, ik ben vrouw en blond, dus werd er direct geholpen. De dame, in kwestie, vroeg mij van alles en deed moeilijk maar toen haar supervisor zich er mee bemoeide en ik had verteld dat Nico bij de VN werkt kreeg ik direct mijn stempels en kon weer voor een maandje gaan. Al met al, heb ik er iets langer dan 5 minuten over gedaan om mijn stempels te krijgen. Well done, Carrie! Vandaar uit ben ik naar ons grootste en duurste winkelcentrum gelopen om eens te gaan shoppen. Eerst ff een bakkie gedaan waar ik de blanke mevrouw (jurylid) van de talentenshow tegenkwam en ook even heb gesproken. Raar genoeg, ben Ik haar die dag nog drie keer tegengekomen. Ach ja, wij blonde blanke vrouwen vallen hier we op hoor. Uiteindelijk heb ik een Capri spijkerbroek gekocht. Thuis maar es even goed onder de loep nemen wat ik er echt van vind. Misschien breng ik hem wel weer terug. Haha haha, rond drie moest ik weer thuis zijn dus maar snel een taxi gepakt voordat het te laat werd.

Donderdag 15 maart

Vandaag wordt het een speciale dag. Ik ga namelijk met Mathilde mee naar de compound waar zij woont. Aangezien Wiske op school bezig is een project over hygiëne voorzieningen binnen Lusaka gaat ze samen met haar docent met ons mee. Rond 11.15 werden ik opgehaald door Mrs. Pilder en Wiske. We reden via de Kuduroad (waar Nico met zijn kids tot kerst gewoond hebben) richting de compound. Mathilde loodste Mrs.Pilder met haar auto door de armste en drukste deel van één van de grootste compounds van Lusaka. Wij keken onze ogen uit, terwijl Mathilde van alles aan ons verteld. De weg werd een pad, met diepe kuilen, waar de kleine auto van Mrs. Pilder niet meer verder kon rijden. We besloten de auto te parkeren bij een bekende van Mathilde zodat de auto veilig stond en hun er een oogje op kon houden. Natuurlijk hebben wij deze mensen, bij terugkomst beloond met een aantal duizenden kwacha’s (munteenheid van Zambia). 1000 kwacha is +/- 0,8 eurocent waard. Mathilde bracht ons door allerlei straatjes en wijken. Wiske had haar interview in de hand en voordat ze het wist had ik een gesprek voor haar aangeknoopt. Deze mensen wilde wel door een 10 jarig meisje geïnterviewd worden. Na enige aarzeling van Wiske, liep het gesprek geweldig en werd alles op video vastgelegd, zodat ze dit later op school goed kan uitwerken. Ik heb natuurlijk weer veel te veel foto’s gemaakt en iedereen beloofd dat ik eerdaags terugkom met de nodige afdrukken. Onze tocht werd vervolgd naar de woning van Mathilde, waar wij binnen mochten kijken. Na anderhalf uur in de compound zijn we weer vertrokken naar onze eigen wereld en dat is een onwijze wereld van verschil. Wat hebben wij het rijk!

Vrijdag 16 maart

Ik ga vanaf vandaag het gehele weekend weg naar het Kafue Nationaal Park voor mijn eerst ‘echte’ Safari. Samen met Tesora een studente van 23 jaar die ik nu zo’n 2,5 week ken. Rond 13.00 troffen we elkaar bij het internationale busstation waar wij met afdingen ons ticket hebben gekocht. Voor 80.000 kwachaa’s voor een enkel reis p.p. Snel wat proviand in geslagen want we gaan kamperen. 13.30 vertrokken wij richting Kafue. Voordat we echt vertrokken kwam er een soort priester in de bus die een gebed begon om de bus te zegenen. Na de zegening en zijn gebed, kwam hij bij iedereen langs voor een gift. En bij de benzinepomp ging hij weer uit de bus. Door de traffic jam, zaten we om 14.30 nog steeds in Lusaka. Wij hadden genoeg gespreksstof dus kon het ons niet veel schelen. De rit duurde zo’n 3,5 uur. We werden gedropped bij een soort Guardia Civil net over de burg in het Kafue nationaal park. Wat op zich ook alweer een belevenis was want de heren hadden een borrel op. Na 20 min kwam er een open jeep aanrijden, die voor ons was bedoeld. We reden op gehaald door Boyd en Christopher. Al rijdend naar ons camp ‘Mayukuyuku’ zagen we al het een en ander aan wild-life. Rond 18.30 waren we op de plek van bestemming en gelukkig hadden ze de tent al op gezet want het was ondertussen aardedonker. Geen maan te bekennen. Het eten was bijna klaar dus werden we verzocht plaats te nemen. Ook Boyd at met ons mee en vertelde dat wijde komende dagen hun enige gasten waren. Na dat we klaar waren met eten (wat overigens geweldig lekker was) werden we naar onze tent begeleid en vertelde Boyd dat er rond onze tent de Hippo’s aan land konden komen. We kregen de nodige instructie, wat te doen als je oog in oog stond met één van de Hippo‘s komt te staan. We hebben ze de gehele nacht gehoord en ik kan jullie vertellen, dat ik dus niet meer naar het washok durfde te gaan om te plassen maar steeds 2 meter van de tent af heb geplast. We hebben uiteindelijk maar 3,5 uur geslapen die nacht.

Zaterdag17 maart

Om 05.10 uur werden we gewekt met een kop koffie en een hand vol koekjes. Onze gamedrive start namelijk om 05.30 uur. Spannend, mijn eerste echte safari! Drie uur heeft Boyd met ons rond gereden en we hebben zo’n 15 verschillende wilde diersoorten gezien zoals: Baboon – Bushbaby -Genet - Monkey - Shrew elephant - African Elephant - Hippo‘s – Duiker – Hartebeest - Impala’s – Puku – Kudu - Waterbuck – Warthogs – Zebra’s - Crocodile. Volgens mij helemaal niet slecht voor een eerste safari. Wat een avontuur. ‘s middag hebben we een tukkie gedaan wat ook broodnodig was. En om 16.00 uur hadden we een boat safari. Helaas begon het te regenen en moesten we terug naar het camp. Als vervanging kregen we een night safari, waar we uiteindelijk een Hippo op het land hebben gezien. Wat een gigant van een beest, ik schrok me eigenlijk best een hoedje. Bij aankomst van het camp bleek er weer een waanzinnig diner voor ons te zijn gemaakt waar we gedrieën heerlijk van hebben genoten onder het genot van een rood wijntje ofcourse. Rond 21.30 liepen we richting onze tent en om 22.00 uur ging bij ons het licht uit. Wel te rusten!

Zondag 18 maart

Heerlijk geslapen vannacht en geen enkele Hippo gehoord. Rond 9 uur zaten we aan ons mee gebracht ontbijt. De kok riep ons snel omdat hij zojuist een Crocodile had gespot in het water. Je zag een deel van zijn kop en zijn ogen maar was toch best heel spannend. Ondertussen probeerde de apen het een en ander van de tafel te pikken wat ik natuurlijk niet toe liet. Hahaha! Om 11 uur werden we door Boyd naar de bus plek gebracht. En waren na drie uur rijden weer in Lusaka. In Levy junction (gloednieuw winkelcentrum) hebben we nog iets gegeten en gedronken waarna ik een taxi heb gepakt naar de Ngumboroad te moe voor een bus en om te lopen. Het was een onwijs gaaf weekend. Wauw!


  • 22 Maart 2012 - 10:01

    Birgitta:

    Wat een belevenissen! Prachtige foto's, Car!

  • 22 Maart 2012 - 13:29

    Mieke:

    Ha die Car, wat geweldig die safari.....al die dieren in het echt zien!Valt me mee dat je de 2e nacht geslapen hebt, ik zou geen oog dicht doen. Geen grote enge spinnen of zo?
    Super om je belevenissen te lezen. Mijn belangrijkste belevenis was dat mijn controle in AvL goed was! Nou meid, kijk uit naar je volgende blog, liefs uit Bussum, waar de zon ook schijnt nu.

  • 22 Maart 2012 - 15:26

    Els Fossen:

    zo te lezen heb je het erg naar je zin, hoe ben je daar eigenlijk toe gekomen om dat te gaan doen en wat doe je precies.
    De foto's zijn wel erg mooi en 'n safari staat bij ons ook nog op het programma maar weet nog niet wanneer. in juni gaan we een rondrit door west amerika maken dus de safari misschien volgend jaar.
    Geniet er nog van.

    gr Els

  • 22 Maart 2012 - 16:40

    Mariella:

    Wow! Ik ben helemaal onder de indruk. Wat bijzonder allemaal. Fijn dat je ook nog veel te zien krijgt daar.

    Groetjes!

  • 22 Maart 2012 - 21:43

    José :

    Hé Carrie. Wat een verhalen en wat een mooie foto's zeg. Blijf ook via Ina op de hoogte dus ben helemaal op de hoogte.
    Ik blijf je volgen!
    Liefs José

  • 23 Maart 2012 - 08:55

    Marja:

    tjonge tjonge wat vervelend weer allemaal zeg! hoe hou je het vol?

  • 23 Maart 2012 - 12:10

    Pauline:

    Nou ik ben weer helemaal bij, je hebt vast geen spijt, wat maak je een hoop mee en wat een prachtige fotos' weer, dikke zoenen! Pauline

  • 23 Maart 2012 - 18:44

    Alie:

    wat leuk dat je foto's geprint hebt voor de dames van de markt, kan me voorstellen dat het een succes was! en wat geweldig die safari! fijn weekend, liefs

  • 27 Maart 2012 - 09:12

    Judith:

    Weer ontzettend genoten van het lezen van jou avonturen! Kijk uit aar je volgende reisverslag!
    Lieve groeten.....

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 27056

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: