Deel 7 Paasvakantie in Zambia - Reisverslag uit Mpika, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 7 Paasvakantie in Zambia - Reisverslag uit Mpika, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 7 Paasvakantie in Zambia

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

11 April 2012 | Zambia, Mpika

Maandag 2 april

De eerste echte vakantiedag. De kids hebben wel tot 07.00 uit geslapen en ik tot 08.00 uur. Nico was al op weg naar zijn werk en wij viertje hebben lekker gezamenlijk ontbeten. Nog een beetje aangerommeld en gezellig met Mathilde gekletst alvorens we om 11.00 uur aan onze fieldtrip zijn begonnen naar Manda Hill. De kids gaan altijd met het busje naar school en lopen nooit echt door Lusaka heen. Vandaag dus wel! Akela ‘Carrie’ gaat op pad met haar 3 kids. Er moet goed geluisterd worden en vooral met oversteken, want dit is geen Nederland. Alle drie hadden ze een rugzakje met brood, appel en een flesje water mee en ik had ook nog koekjes en snoepjes mee genomen voor de nodige tussenstops. Het was een hele leuke wandeling zo met zijn drieën, waarbij ze hun ogen uitkeken en ik de nodige foto’s heb gemaakt. Bij Manda Hill moest ik mijn foto’s op halen, die ik speciaal heb laten afdrukken voor de mensen in de compound. Tesora kwam bij de bakker een kopje koffie drinken waar ik al een poosje zat met de kids. Ik aan een cappuccino en de kids een lekker soft ijsje. En terwijl we daar gezellig zaten kwamen we Berny (de moeder van de een vriendin van Marieke) tegen die ons een lift aanbood voor de terug weg. Geweldig dat scheelt me weer een taxi. Ondertussen spraken we met haar af dat haar kids, Kyle en Karina ‘later op de middag’ bij ons zouden komen spelen. Rond drie uur kwam het spul en ze konden zich goed vermaken tot 17.00 uur. Toen heb ik ze maar meegenomen naar het doodlopende straatje om waveboorden en te skeeleren en niet te vergeten de ‘Magic Bike’. Terwijl we daar lekker bezig waren kwam er een jonge vrouw gehuld in een boerka met haar kids in haar auto langs die een gesprek aanknoopte of haar kinderen ook een keer mee konden spelen. Tuurlijk, prima! Haar naam was Latifa en haar zoontje Ali en haar dochter Lafida. Vlak voordat we terug naar huis zouden gaan, viel Karina op haar elle bogen en Kyle heel hard met zijn hoofd op de grond. Schrok me een hoedje. Terwijl Marieke met haar vriendin mee mocht voor een sleep-over heb ik nog een nasi prut gemaakt om in te vriezen welke we straks mee kunnen nemen naar de camping. Het was een drukke dag.

Dinsdag 3 april

Het is vandaag dinsdag dus zullen toch echt weer naar de groentemarkt gaan zoals gewoonlijk. Alleen vandaag gaan we met Mathilde, Wiske en haar vriendin Hanna en Toon. Dus wederom een fieldtrip met een andere bestemming. Net voordat wilde vertrekken kwamen er drie mannen, waaronder de Land-lord (huisbaas), die het water kwamen checken. Shit dacht ik. Maar terwijl we stonden te wachten bood de Land-lord aan om ons een eind op weg te helpen door met hun mee te rijden. Zo gezegd zo gedaan. Het laatste stukje hebben we als nog gelopen. Eenmaal bij de groentemarkt aangekomen, keken de kids hun ogen uit. Het leek wel zwaan kleef aan. Zo dicht beleven ze bij ons staan. Als was het er ook wel onwijs druk, moet ik zeggen. Op de terugweg heb ik ons op de hoek van de Ngumboroad af laten zetten en ben ik met de kids via Bridge walk en Chikawaroad en Addis Abada drive, nogmaals naar Manda Hill gelopen. Ik had mijn USB stick bij me omdat ik toch nog wat meer foto’s wilde laten afdrukken. Het afdrukken duurde 15 minuten, precies goed voor een cappuccino en drie soft-ijsje. Wel terug met een taxi want ik ga nog een beef stew maken voor de camping en daar heb ik wel wat tijd voor nodig.

Woensdag 4 april

Vandaag moet er worden ingepakt voor de camping en dat is een hele klus. Vooral nu ik nog steeds pijn in mijn stuitje heb. Lopen gaat me prima af maar bukken, tillen en hoog iets op pakken lukt me echt niet zonder pijn. Ben begonnen met de kleding van de kids en heb dit bij alle drie op het bed gelegd, zodat ik niets kon vergeten. De kids geïnstrueerd hun eigen kleine rugzakje in te pakken met speelgoed of andere dingen die ze perse mee wilde nemen. Nadien uitgebreid geluncht en waarna een wandeling van een half uur gemaakt richting de supermarkt, Pick & Pay bij Woodlands voor de laatste boodschappen. Natuurlijk een soft ijs voor de kids maar vandaag ook voor mij en Mathilde en met de taxi terug natuurlijk. Kyle en Karina kwamen ‘s middags weer spelen en ik had een luchtbed te leen gevraagd aan Berny i.v.m. met mijn pijnlijke stuitje. Slapen op een matje gaat me niet lukken tijdens het kamperen. Helaas blijkt het luchtbed kapot en heb ik nog een tal van andere mensen gebeld voor een luchtbed. Maar gelukkig had Berny nog een 2e luchtbed in de aanbieding wat beter was dan de vorige, deze bracht ze mee toen ze haar kids kwam ophalen. Ok, dus nu is het officieel, ik ga mee kamperen, want zonder een luchtbed had ik echt niet meegegaan. Na het eten nog de laatste dingen ingepakt en om 22.00 uur ging zelfs bij mij het licht uit.

Donderdag 5 april

Om 05.15 liep mijn wekker af. Snel de koffie aangezet, gedoucht en gegeten. Toch nog wat bedacht wat mee moest en om 06.45 uur reden we bepakt en bezakt de Ngumboroad af met een omweg om de files te ontlopen, richting noord Lusaka. Onze reis gaat zo’n 8 uur duren. We gaan naar Mutinondo en dat is richting Mpika. Mutinondo ligt midden in de bush omringd met watervallen en rotsen die je kunt beklimmen. Na drie kleine stops om te plassen en te tanken kwamen we om 15.00 uur aan op de plaats van bestemming. Met pijn in mijn stuitje de tent opgezet. En om 18.10 zaten we met zijn allen lekker aan de nasi die ik eerder deze week had gemaakt. Moe en voldaan gingen we vandaag heel vroeg naar bed, 20.30 uur.

Vrijdag 6 april

Om 7 uur was het spul klaarwakker. Na het ontbijt en een koude douche zijn we met zijn allen gaan hiken naar de hoogste berg in de buurt. Deze wandeling duurt zo’n 2 uur heen en 2 uur terug. Met veel echte pijn en moeite, heb ook ik de top bereikt wat adembenemend mooi was. Tegen lunchtijd waren we op de camping terug. Daarna ook we nog even richting eerste waterval zijn gegaan. Nico, Wiske en Toon gingen gedrieën even kanoën en ik bleef met Marieke achter. Voor mij is even ongeveer 10 tot 15 minuten maar naar bijna een uur was het spul nog steeds niet terug. Ondertussen had ik vernomen dat de kajak lek was en dat ze misschien in de problemen zaten. Net toen ik met Marieke langs de rivier wilde gaan zoeken hoorde ik ze aankomen. En voordat ik het in de gaten had was hij alweer op weg met Marieke. Rond 17.00 uur waren we terug op de camping waar ondertussen Carolijn en Richard met hun kids waren gearriveerd. Nu zijn we ons 10-en. Mijn kip kerrie en pastasaus uit de diepvries getrokken en opgewarmd, met daarnaast een grote bak sla was ons diner Alles werd heerlijk bevonden en gelukkig maar want ik had er genoeg werk aangehad. Rond half 8 lagende alle jongens in onze tent en de meiden in de andere tent. Terwijl Nico, Carolijn en Richard en ikzelf, rond het kampvuur nog een wijntje gedronken hebben. Ik taaide als eerste af en om 22.15 kroop ik mijn in slaapzak.

Zaterdag 7 april

Om 06.00 uur hoorde ik Toon en zijn slaapmaatje Senne al. Pfpfpf dat is toch echt een uur te vroeg hoor! Na tig keer fluisterend te hebben gewaarschuwd zijn we om 06.40 uur maar opgestaan. Langzaam kwam zo’n beetje iedereen op gang en rond 08.00 uur zaten we gezamenlijk met zijn 10-en aan het ontbijt met geroosterd brood van het kampvuur, crackers, chocopufs en nog veel meer lekkers. Ben benieuwd wat deze dag ons gaat brengen. Het werd een tocht langs alle watervallen. In totaal een uurtje heen en een uurtje terug. En als laatste naar de Paradise pool waar we lekker konden zwemmen en ook op de rotsen ook gezellig lekker met zijn allen geluncht. Rond half drie moesten we toch echt terug , wat er waren paardrijdafspraken gemaakt voor de meiden. Voor het avondeten had een Carlijn en Richard BBQ vlees meegenomen wat heerlijk was. Met de nodige wijntjes op, lag ik om 22.07 in tent met mijn oogjes dicht.

Zondag 8 april

Het is Pasen en niemand heeft hier elkaar een vrolijk Pasen gewenst. Dan doe ik het maar, ‘Vrolijk Pasen’ iedereen. Totdat ik bij de afwasplek kwam en daar een van de schoonmakers mij een Happy Easter toe wenste. Waarna ik ook Set en Carolien (weer iemand anders) tegen kwam en mij ook een Happy Easter wenste. Ons Paasontbijt was laat. Maar wel had Richard heerlijke omelet gebakken met spek en weet ik veel wat nog meer. Jammie! Voor de kids waren er gekookte eieren die ze later konden beschilderen. Ondertussen hadden Carolijn en ik de chocolade eieren verstopt. Door het verlate paasontbijt liep de dag al lekker en zijn we met zijn allen naar de eerste waterval gegaan om te chillen. Zo’n beetje alle bekende van de camping kwamen daar naar toe en het werd een gezellige ontmoetingsplek van expats uit Lusaka. De dag sloten we af met de nodige restjes van de BBQ en nog een stoofpotje van Carrie. Als toetje wat ananas en vers een kopje thee als afsluiter (koffie is op) iedereen was weer content. Werd voor mij de avond om 21.20 afgesloten.

Maandag 9 april

Tweede Paasdag. 06.30 hoorde ik Nico al rommelen en was hij al aan het inpakken. 07.00 ben ik ook maar opgestaan en om echt wakker te worden kreeg zowaar eens een warme douche. Waarna ben ook ik ben gaan opruimen en inpakken. Om 10.15 zijn we bepakt en bezakt vertrokken richting Lusaka, waar wij binnen 7 uur rijden thuis arriveerde. En dat is een uur sneller dan de heenweg.

  • 12 April 2012 - 07:32

    Mariella:

    Hoi Carrie,

    Wow, wat is het daar mooi zeg. Wat een leuke Paasvakantie hebben jullie gehad zeg. Jammer van de pijn in je stuitje... Ik hoop dat het gauw overgaat.

    Liefs,
    M.

  • 12 April 2012 - 11:48

    Antoine Willemsens:

    Ja mooie pasen was dat. Heel bijzonder om even een uitstapje te maken van. 7 uur rijden. In haarlem herstel ik van mijn rugoperatie en revalideert mijn linkerbeen gestaag. Met gollfmaatje paul eerste baantje gelopen en zowaar nog gewonnen ook. Met schoonzus concietta in italie gaat minder goed en maken we ons zorgen.

    Jij een goed verblijf verder

  • 12 April 2012 - 16:07

    Mieke:

    Wat een prachtige foto' s van die vlinders en de regenboog! Toch nog een eitje gegeten dus met de Pasen.
    Wij hebben de koeien de wei in zien gaan, was erg leuk al die springende en dansende dieren. Hoop dat je stuit snel wat beter gaat, en geniet nog maar ff, voor je het weet ben je weer thuis, Knuffel uit Bussum

  • 13 April 2012 - 07:34

    Alie:

    hoi lieve Carrie, leuk om zo telkens je belevenissen mee te kunnen maken én dat je het scrabbelen weer opgepikt hebt nu je thuis bent ;D
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 27020

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: