Deel 8 De week van het Zambiaanse huwelijksfeest! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 8 De week van het Zambiaanse huwelijksfeest! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 8 De week van het Zambiaanse huwelijksfeest!

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

18 April 2012 | Zambia, Lusaka

Dinsdag 10april

Al vroeg ging mijn telefoon. Mathilde belde me om te vertellen dat ze niet kon komen aangezien ze met haar zoontje naar de dokter moest. De auto stond nog volgepakt op de oprit. Nico had mij een briefje achter gelaten om de auto door de guard Michael en de tuinman Rasdon leeg te laten halen. Geen enkel probleem , zelfs ‘with pleasure’ zeiden ze! Gelukkig maar want ik kan nog steeds niets tillen vanwege mijn pijnlijke stuitje. Weliswaar was het een teringzooi in de gang en heb ik geprobeerd wat licht in de duisternis te krijgen door de wasmachine aan te zetten en al het beddengoed en kleding weg te wassen. Ik heb zo’n 15 wasmachines gedraaid over de hele dag heen en onderwijl alle campingspullen schoongemaakt afgewassen en her ingedeeld. Boodschappen gedaan en ook nog naar de groentemarkt geweest en laten we niet vergeten ook nog het avond eten gekookt. Dit was de eerste dag dat ik chagrijnig rond liep al om het huis.

Woensdag 11 april

Gisteren had ik Mathilde gevraagd haar zoon mee te brengen. Ian is 7 jaar oud en volgens mijn een leuk speelmaatje voor Toon. Ze hebben ook allebei vakantie, dus waarom niet. Ian is wel een verlegen jongetje. Maar ja, hij heeft ons vandaag voor het eerst ontmoet. Het viel Mathilde direct op dat alle was, was weggewerkt en dus was zij daar heel blij mee. Marieke wilde graag met mij een cadeautje kopen voor Wiskes verjaardag. Wiske is de 19e april jarig, volgende week dus. Samen naar de Woodlands gelopen om sowieso naar de supermarkt te gaan en nog wat andere shops. Natuurlijk Marieke op een ijsje getrakteerd en mijzelf op een heerlijke cappuccino bij de plaatselijke coffeeshop waar ik de moeder van Fin (vriendin van Wiske) tegenkwam en ons een lift naar huis aanbood. ‘S middags met Mathilde en Ian, Toon en Marieke nogmaals naar de compound geweest om de beloofde foto’s te brengen. Het was geweldig en wat werd dat gewaardeerd. Het gaf me een heel goed gevoel. Het was Marieke’s dag, dus kreeg ze ook nog de stamppot, kool met kerrie en gehakt als haar lieveling kostje voor het avondeten.

Donderdag 12 april

Vandaag is ook Ian er weer bij en dat is gezellig. Ik wordt om half 10 opgehaald door de Hr. Bidder, de man van teacher van Toon. Ze had me gevraagd te komen knippen. De kids mochten een film van mij bekijken en ik had Mathilde een grote pan tomatensoep laten maken voor lunch. Eenmaal aangekomen bij Kate Bidder bleek dat ze me had verwacht met al de kids erbij. Dus stuurde ze haar man nogmaals naar de Ngumboroad om ze op te halen en natuurlijk mocht ook Ian mee komen. Het was een hele gezellige knipochtend en de kids vermaakte zich ook prima. Rond 14.00 uur waren we weer thuis. Snel een koppie soep en een snee brood weggewerkt en de volgende klant melde zich ook al weer. Els Fliervoet, de Landlord van Anne marie en Patrick. Rond 17.00 uur kwam Nico thuis en zaten we al behoorlijk op tijd aan het avondeten.

Vrijdag 13 april

Nico besluit vandaag niet te gaan werken waardoor hij enigszins mijn planning voor deze dag in de war brengt. Eerst hem en Toon gekortwiekt en daarna met Mathilde foto’s uitgezocht om voor haar te laten afdrukken. Daarna samen met Wiske op pad. Als eerste naar de immigratie, om te kijken of ik mijn visum kan verlengen tot 22 juni. Wat helaas niet is gelukt. 15 mei is dus mijn laatste dag in Zambia aangezien je maar 90 dagen op jaarbasis in dit land mag verblijven of anders 200 dollar kunt betalen voor een verlenging van drie maanden. Nadien zijn we doorgelopen naar Manda Hill waar we Nico en Marieke troffen om samen met Wiske een nieuwe jurk voor haar verjaardag uit te zoeken. De meeste andere cadeaus had hij ’s ochtend samen met Marieke al gekocht. Nadien met zijn alleen een lekkere hamburger gegeten met de nodige frieten er bij natuurlijk. Rond 16.00 uur wilde Nico thuis zijn omdat hij een koper voor zijn Nissan Patrol zou komen. ‘S avonds kregen we Jantien op visite, een jongedame meteen frisse blik, die Nico kende van de Nederlandse borrel.

Zaterdag 14 april

Vandaag is de trouwdag van Annemarie Hooijdonk en Patrick Phiri. Exact om 09.00 uur werd ik door Annemarie en haar vader opgehaald. Ja, het wordt een druk daagje voor mij. Het haar van haar moeder en het haar van Annemarie, de bruid, inclusief make up, is een van mijn taken voor vandaag. Als dat allemaal is gelukt, zal ik ook de trouwvideo voor mijn rekening nemen en dat is best wel heel wat werk. Nog net even tijd om mezelf op te frissen voordat ik met de buren mee kon rijden, achter de trouwauto aan naar het Civic-center (gemeentehuis) waar Patrick al nerveus zat te wachten in de een volle trouwzaal. Grappig genoeg beginnen ze hier in Zambia eerst een verhaal te vertellen wat er in de wet, wel en niet kan/mag scheiden en dat voor het huwelijk wordt getroffen. Wij Nederlanders keken elkaar aan met een gezicht van, wat is dit nu? Maar ja, de Zambianen vinden dit weer heel gewoon. Laten we dit nu maar echt een klein cultuurverschilletje noemen. Hahahaha. Maar hierna werd in een flink tempo getrouwd, gekust en de ringen aangeschoven. Hieperdepiep hoera, lang leve het Bruidspaar ‘Phiri’. De fotosessie werd gemaakt in de tuin van de ambassadeur en ik mocht als videodame natuurlijk ook mee. De ambassadeur was zeer vereerd dat ze deze locatie hadden gekozen. Na de nodige video en foto materiaal te hebben geschoten, nog even wat gedronken voordat we naar het Roma-house reden, waar het bruidspaar werd bedolven onder een bloemenzee aan rozenblaadjes. De avond verliep geweldig, met de nodige drankjes, hapjes en een heerlijk buffet en dat allemaal gekleurd met leuk stukje muziek van de DJ. Een beetje Zambiaanse en een beetje Nederlands. Zelfs de polonaise kwam nog voorbij. Rond 23.00 uur nam het bruidspaar afscheid en gingen ze naar een lodge voor hun huwelijksnacht ;o), terwijl het feest ten einde kwam rond 24.00 uur.

Zondag 15 april

Een brakke dag, laat ik daar mee beginnen. Uitgeslapen tot half 10. We lagen rond 02.00 uur op bed omdat we natuurlijk al het geschoten beeldmateriaal nog hebben bekeken. Ik kon bij Piet en Els blijven slapen, buren en landlord van Annemarie en Patrick. Dat kwam goed uit want al mijn spullen lagen nog voor oud vuil op tafel bij Annemarie. Afijn, om 10 uur zaten we heerlijk aan het ontbijt/koffie met de ouders van de bruid, gezellig na te praten over het huwelijksfeest. Voor de ouders heb ik de video en mijn foto’s op een SD-card gezet zodat ze de volgende dag in ieder geval al beeldmateriaal mee naar Nederland konden nemen om direct te kunnen laten zien aan familie en vrienden. Rond de klok van 17.00 uur heeft Els mij naar huis gebracht, waar ik ’s avonds om 9 uur mijn mandje ben in gegaan, om eens even wat bij te slapen. Nou ja , morgenochtend gaat de wekker alweer om 05.30.

  • 20 April 2012 - 09:23

    Margriet V Hooijdonk:

    Leuk om je verhalen te lezen en je foto,s daar ook te zien!
    Ik vond het een speciale ervaring de trouwdag. Erg fijn voor Anne-Marie dat je haar kapsel en visagie hebt gedaan.(en voor mij)Ze zag er heel mooi uit (trotse moeder).Ook nog bedankt voor het maken van foto,s en de video!!Zal je verhalen volgen.
    Veel succes met alles!
    lieve groet Margriet

  • 20 April 2012 - 14:06

    Judith:

    Hoi Car, ik heb je een persoonlijke mail gestuurd tijdje terug, maar twijfel of het wel het juiste email adres van jou is. Kun je mij een email sturen dan kan ik reageren.
    Wat een leuke belevenis weer zo met die bruiloft!
    Groetjes Judith

  • 22 April 2012 - 11:24

    Mieke:

    Nou Car, daar heb je weer een mooi bruidje van gemaakt! Jammer dat die stuit nog niet wil zeg! Je hebt het in ieder geval druk genoeg zo te zien. Hier net de was buiten gehangen en het gaat hagelen....grote stenen!
    Nou, amuseer je nog even, tot horens!xx

  • 30 April 2012 - 15:44

    Julian:

    Julian vond het heel erg mooie foto's
    en hij vond de meisjes erg lief, en de Cars zwembandjes zag hij gelijk,
    groetjes uit Amsterdam-oost

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 27019

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: