Deel 9 Laatste week bij de familie van der Werf! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 9 Laatste week bij de familie van der Werf! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 9 Laatste week bij de familie van der Werf!

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

24 April 2012 | Zambia, Lusaka

Maandag 16 april

Vandaag is het de eerste schooldag van de kids. De vakantie zit er weer op. Dus mijn wekker ging om 05.30 uur. Gelukkig had ik de avond ervoor, de tafel al gedekt (deed mijn moeder vroeger ook altijd). Vandaag ga ik me oriënteren op mijn trip naar Zanzibar. Jaja, Zanzibar in Tanzania. Het is namelijk zo dat ik de familie ga verlaten. Ik ga mijn ‘eigen’ ding doen. Nico zijn contract is hier in Zambia niet verlengd en aangezien we zo totaal verschillend zijn in karakter, heb ik besloten mijn eigen weg te gaan. Zondag a.s. vertrek in naar een backpackers hostel in Lusaka. Welke weet ik nog niet precies, dat zie ik nog wel. Wel wil ik in ieder geval in 3 à 4 weken tijd, in Zanzibar zien te komen. Een echte vakantieplek zon, zee en strand. Ook ben ik nog al brak van de wedding en kan een beetje uitrusten vandaag geen kwaad.

Dinsdag 17 april

Na het normale opstaan en de dagelijks school rituelen ben ik naar de Pick & Pay gelopen. Snel de nodige boodschappen gedaan, want er was absoluut niets meer in the house. Lucky, een van mijn taxidrivers, gebeld en die heeft mij keurig met alle boodschappen naar huis gebracht. Ondertussen Mathilde gebeld om te vertellen dat ik er aankom, zodat zij dan direct kan instappen, want we gaan, zoals elke dinsdag naar de Tuesday vegetable market. Gezellig samen alle groentes ingekocht en opnieuw Lucky weer gebeld voor ons transport naar huis. Allen ben ik dit keer halverwege de trip uitgestapt aangezien ik graag naar het Holiday in hotel wil. Daar zit namelijk een kantoor van ‘The Africian Airways’ waar ik wil informeren of het misschien mogelijk is mijn ticket om te boeken. Nou vette pech of slechte timing. De deur zit dicht want het is lunchtijd. Pfpfppfpf heb ik weer. Dan maar door naar de Lusaka Backpackers, waar mijn vriendin Tesora sinds kort is gesettled. Mijn eerste indruk is goed. Wel wat jong publiek, maar dat kan me niet schelen. Ik heb dus direct maar geboekt. Voor de ingang staat er gelukkig een taxi. Ik moet flink opschieten om op tijd terug te zijn voor de kids. ’s Avonds, heb ik op verzoek van Wiske, bami gemaakt, wat uitermate lekker werd bevonden. Jammie!

Woensdag 18 april

Vandaag heb ik als eerste een e-mailadres voor Mathilde aangemaakt, want ze wil graag op facebook. Het wilde niet echt lukken, het internet vliegt er nog wel eens uit hier. Rond 11.30 was de klus geklaard en kon ik eindelijk gaan douchen. Het werd alsnog een race tegen de klok want ik wil toch echt weer naar het reisbureau. Net op tijd binnen en wist in 5 minuten dat mijn ticket niet kon worden veranderd en ook geen geld terug. Jammer! Op de terugweg langs de immigratie want ik moet nog steeds een stempel voor mijn verblijf moet krijgen. Tja, nu waren ze daar aan het lunchen. Shit, wat heb ik een pech vandaag! Het werd al weer behoorlijk laat dus ben ik maar als een achterlijke naar huis gelopen waar ik doodmoe aankwam, maar wel op tijd voor de kids. Voor vanavond staat er hutspot op het menu en heel vroeg naar bed.

Donderdag 19 april

Vandaag is Wiske jarig. Ze wordt 11 jaar. Gelukkig hebben we gisteren de keuken versierd, met eigen gemaakte slingers en ballonnen. Al zingend heb ik haar gewekt, wat ze heel leuk vond. Na het ontbijt kreeg ze al een aantal kadootje, zodat ze niet hoeft te wachten tot vanavond. Nadat de kids waren vertrokken naar school, ben ik op het internet gaan zoeken naar een ticket van Zanzibar naar Johannesburg op 21 juni a.s. En het is me gelukt! Vervolgens samen met Mathilde naar de Pick & Pay. We gaan een verjaardagtaart halen, met lekker veel slagroom en ijs en nog veel meer lekkers. We gaan veel lekkere dingen maken voor de verkoop op de kinder Koninginnedag van a.s. zaterdag. Pizza, cinnamon rolls, citroenlimonade twee Hollandse cakes staan op de planning. Dus inkopen maar. Natuurlijk heeft Lucky ons weer thuis gebracht en mij daarna naar Kalulu backpackers gebracht. Dit hostel is wat ruimer en het lijkt of er ook wat volwassener publiek is. En ja, ook wat rustiger. Dit gaat hem worden voor voorlopig. James, weer een andere taxidriver (en ik ken er plenty) heeft me thuis gebracht. Toon en Marieke kwamen tegelijkertijd van school terug. Snel wat huiswerk gedaan en vervolgens gezamenlijk met zijn drietjes dus de film Ratatouille gekeken, met de nodige chips erbij, want je zus is namelijk maar een keer per jaar jarig. Wiske zelf kwam pas na 6 uur thuis. Waarna we haar hebben overladen met de overige cadeaus. ’S Avonds met zijn allen heerlijk gegeten bij een chinees restaurant Dong Fang. Werd wel behoorlijk laat voor de kids. Bij thuiskomst hebben we nog lekker ijs met slagroom gegeten voordat het hele spul naar bed ging.

Vrijdag 20 april

Het wordt een drukke dag vandaag. Mathilde en ik gaan voorbereiden voor de Koninginnedag. Maar eerst ga ik naar immigratie voor mijn stempel en moet onderweg nog ergens appels vandaan toveren. Bij Immigratie zat er voor de verandering eens een andere dame aan de desk, die blijkbaar moeite had met tellen want ik kreeg niet een stempel tot 15 mei maar tot 23 mei een stempel in mijn paspoort. Domme muts, maar thx! Op de terugweg, wat appels gescoord bij Long Acres en was precies op tijd terug om met mijn nicht Ina te skypen. Daarna nog de twee cakes gebakken, nog een wasje gedraaid en Mathilde geholpen met de cinnamon rolls. Marieke was onderhand ook thuis gekomen en hielp met het aflikken van de lepels. Rond 15.30 uur kwam ook Nico thuis, die mij vreemd genoeg, per direct vertelde dat hij het komende weekend alleen met zijn kids wilde doorbrengen en verzocht mij direct en dringend met spoed zijn huis te verlaten. Bij de vraag waarom hij dat mij niet eerder had gemeld, antwoordde hij dat hij dit zojuist had bedacht. Ik was totaal verbijsterd en heb hem verteld dat ik niet kan toveren om per direct te verdwijnen maar er alles aan zou doen de volgende ochtend te vertrekken. Ik heb ‘s avonds toch nog maar de slagroom voor Wiskes taart geklopt, de kaarsje er op gezet en aangestoken en natuurlijk ook de taart met zijn allen gegeten. Ter afscheid alle drie de kids een cadeautje gegeven, al wisten die niet dat ik een dag later zou vertrekken. Wiske (de enige van de kids, die het wel wist) gaf mij een hele mooie tekening, met als tekst dat ze me nooit zou vergeten, een geweldige tijd met me heeft gehad en dat ze graag een keer bij mij wil komen logeren. Wat een lieverd is ze toch. 11 uur ging ik met een raar gevoel naar bed.

Zaterdag 21 april

Ik ben net zo lang in bed blijven liggen tot dat iedereen naar paardrijden was. Nog snel een wasje in de machine gedaan en ben toen gaan inpakken en rond 11 uur hoorde ik een auto aankomen. Het was Nico met zijn kids. Wiske was van haar paard gevallen, wat ik later hoorde, niet gefocust en dat kan ik wel begrijpen. Rond 13.00 uur werd ik opgehaald door Annemarie die mij naar het backpackershotel in de stad heeft gebracht. Wat een bevrijding. Smiddag, lekker in de zon aan het zwembad vertoeft. Heerlijk! Rond half 5 nog wat boodschappen gedaan, want ik had natuurlijk helemaal niets te eten of te drinken en rond 19.15 werd ik door Annemarie Patrick en Tron op gehaald om mee uit eten te gaan en daarna naar de bioscoopje. Het was leuke gezellig avond. Het was mijn eerste avondje ‘uit’ in Lusaka!

Zondag 22 april

Slecht geslapen. Alles is nieuw, dus ook de geluiden. 07.00 wakker en rond 08.30 opgestaan. Na mijn douche en ontbijt nog wat op mijn kamer gerommeld. Beetje mijn tas gereorganiseerd. Ik heb tijdelijk een reisgids van Zambia te leen van Cleo, de eigenaresse en met haar gesproken over mij reisplannen van de komende weken. Onder tussen zit ik op Mathilde te wachten. 13.00 uur komt ze aan. Samen lekker aan het zwembad geluncht endaarna zijn we samen naar Levy Junction geweest. Een shopping mall waar ze nog niet was geweest. Niet dat ze er überhaupt iets kan kopen, maar het was wel heel leuk samen. Nadien richting Fairview hotel gelopen om te gaan salsadansen. Grappig genoeg herkende iedereen me nog van zo’n 8 weken geleden. Ach ja, die lange blonde die vergeet je niet zomaar ;o). Ook kreeg ik Mathilde op de dansvloer en wat blijkt, ze is een natuurtalent. Half 6 was het afgelopen en we kregen de uitnodiging om op 5 mei mee te gaan naar een salsavond in de Frog (Ierse pub). Uit eindelijk zijn we niet meer uit eten gegaan omdat Mathilde vroeg in de avond werd opgehaald door een vriend. In het hostel bleek ik 2 slaapies te hebben gekregen. Rose en Sabine, 2 aardige meiden. Met Sabine ga ik morgen de hort op. Gezellig!

  • 24 April 2012 - 19:44

    Judith:

    Hoi Car, ik lees trouw al jou reisverslagen,maar heb ik iets gemist? Wat jammer hoe het afscheid is verlopen met het gezin.
    Nu even bijkomen voor jou, en ja doorgaan natuurlijk. Op naar een nieuw avontuur!
    Hoop dat je mijn persoonlijke mail ook hebt ontvangen!
    Pas goed op jezelf en geniet, geniet, geniet!
    Lieve groetjes

  • 24 April 2012 - 21:32

    Mieke:

    Nou, dat is een abrupt einde.......Wel spannend om nou de boel in je 1-ntje te gaan verkennen. Nou ja, je past je altijd wel gauw aan. Dus nog een maandje avonturen. Hoop dat alles goed en fijn gaat, en als je weer thuis bent alle details hahaha Knuffel uit Bussum

  • 25 April 2012 - 04:59

    Linda (van Roon):

    ha die Car! laat ik ook eens een reactie achterlaten voordat ik weer aan het werk ga (!) Ik vind het zo goed wat je allemaal doet! Echt, je gaat gewoon naar Zambia. je houdt niet eens van Afrikaans dansen (hihi weet je nog? bij Sophie's Palace) Je gaat daar kinderen 'vermaken'. ze houden van je. tranen met tuiten als je (ineens) je weg verder gaat vervolgen.... arme kids. Hup, dan ga je weer naar Zanzibar. Welja joh, alsof het niks is hihi! Je bent gewoon een globetrotter. Ik ben trots op je. ik weet niet of ik het had gedurfd, wat jij allemaal doet (mmm is dat nederlands...?!) Meid, zanzibar schijnt prachtig te zijn als ik mijn lieve vriendin Joyce mag geloven. Ervaar de lieve mensen en de prachtige natuur. en heerlijk strand (dit weekend wordt hier misschien 20 graden heerlijk!) Met mij gaat goed trouwens. Ik ben nog druk met mijn plan. Heb inmiddels erg leuke mensen ontmoet. wij willen samenwerken. ik voel dat het goed komt. Dag Car, haal er uit wat er in zit! en geniet met volle teugen. liefs linda X

  • 25 April 2012 - 08:07

    Mariella:

    Hoi Carrie,
    Het is ook niet niks om maar gelijk in een gezin te integreren... (van beide kanten). Maar aangezien het toch tijdelijk was is het waarschijnlijk inderdaad beter om maar gauw je eigen weg te gaan. Dan heb je alle vrijheid om te genieten van Zambia en Tanzania. Ik hoop dat alles verder vlekkeloos verloopt voor je en dat je met veel mooie herinneringen terug komt.
    Liefs!

  • 25 April 2012 - 18:02

    Alie:

    Hoi Car, tjonge dat zijn nog eens wijzigingen! Ben wel een beetje jaloers dat je nu naar Tanzania en Zanzibar gaat. Top! Als ik je wat mag aanraden, neem dan vooral nog een NP mee in Tanzania, dat is zo enorm prachtig! En het snorkelen op Zanzibar is helemaal fantastisch, dus ik denk dat je je wel gaat vermaken! liefs, Alie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 27056

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: