Deel 2 Ik ben al aardig gewend! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 2 Ik ben al aardig gewend! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 2 Ik ben al aardig gewend!

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

04 Maart 2012 | Zambia, Lusaka

Zondag 26 februari

Ik kon heerlijk uitslapen tot ongeveer half 8 in de ochtend. Dus lekker 2 uur extra wat ik dan ook wel nodig had. Met de kids ontbeten uitgebreid gedoucht of te wel een heerlijke zondagmorgen. In de middag met Wiske en haar buurmeisje Hannah naar de zondagsmarkt gegaan bij de Arcade winkelcentrum. Het was een echte meidenmiddag!. Nico heeft ons gebracht en de Vader van Hannah heeft ons later opgehaald. Inde tussen tijd hebben met ons drieën ons rot gelachen, leuke foto’s gemaakt en ons waanzinnig vermaakt. Hannah is heel grappig kind. Ze is Zambiaans en zeer rap van de tong. Neemt de marktkoopman in de luren en wint van volwassen mannen een Zambiaans spel, welk je overal op de markt kan kopen. Ze lacht ze allemaal weg met haar intelligente voorkomen en charmes. Rond 5 uur kwam Brhanane (haar vader) ons ophalen. De meiden hadden van hem geld gekregen zodat ze ook wat konden kopen. En we kunnen zeggen dat we goede aankopen gedaan hebben. ‘s avonds samen met Wiske een ovenheerlijke plaat pizza gebakken, wat trouwens haar idee was. Rond 9 uur vielen mijn ogen bijna dicht dus ben ik richting mijn bed gegaan.

Maandag 27 feb

Goed geslapen en dat is een goed begin. Het hele ochtend ritueel afgehandeld en om 06.45 zaten de kids in het schoolbusje. Op mijn gemak alles gedaan. Nico is nog steeds thuis. Hij heeft iets van een oorontsteking wat maar niet schijnt over te gaan. Om 9 uur ging hij voor de 2e keer naar de dokter die hem doorstuurde naar de KNO arts aan de andere kant van Lusaka. Samen zijn we die kant op gereden, alwaar hij mij een Township aanwees waar zoveel armoede was, dat ik het niet eens kan beschrijven. Het lijkt voor mij al veel al op de laagste kasten in India, daarmee kan je t vergelijken. Bij de KNO arts verliep alles goed. Medicijnen werden aangepast en hij moet vooral veel rusten, zodat die aan het einde van de week zijn werk kan hervatten. Snel nog even naar de grootste supermarkt van Lusaka geweest voordat hij mij thuis zou afzetten. Hij moest tenslotte opa en oma rond drie uur van het vliegveld halen. Alles verliep vlekkeloos. Hij was net weg voor de kids thuiskwamen en een klein uurtje erna kwam hij aan met de opa en de oma van de kids. Het werd met recht een tranendal voor de kids, ze wisten niet wat ze zagen en leken enigszins geschrokken. Maar wat was t ook een feest voor ze. Vooral om Opa weer te zien, want dat was echt een tijd geleden. Afijn kids gingen natuurlijk later naar bed dan normaal. Ach, let it be!

Dinsdag 28 feb

Vandaag ben ik samen met Mathilde heel vroeg naar de Dinsdagmarkt gegaan. Dit is een groentemarkt waar er betere en versere groentes zijn dan in de supermarkt! Al kletsend zijn we samen van huis gegaan. She is a realy een populair girl want haar telefoon gaat de hele ochtend. Onderweg hebben we heel wat bekijks en wordt heel wat naar ons geroepen. Al lachend praat ze met veel mensen. Op de markt gaan we opzoek naar bekende van haar, waar we een aantal groentes kopen. We maken daar een aantal foto’s en ook ik wordt tussen de dames en groentes gezet voor een leuke prentje. Haha aha. We vervolgen ons winkelen en kopen zo’n een 15 kilo aan groente en fruit denk ik. Het hebben ook heel wat nodig met 7 mensen in huis. Anyway, het was te veel om te dragen dus kwam Mathilde met het idee om met het openbaar vervoer te gaan. Dit zijn blauwe Volkswagen busje die al rijdend rijden roepen welke richting ze op gaan. Je kunt dan in stappen en meerijden. Zo gezegd zo gedaan. Het scheelde ons een heel eind lopen. Ondertussen waren ook opa en oma wakker geworden en zaten aan t ontbijt toen wij thuis kwamen. De rest van de dag hebben we allemaal lekker rond gelummeld rond het huis. Ik heb zowaar nog even aan het zwembad gelegen maar voor ik er erg in had kwam Wiske alweer thuis en zijn we naar iets fris te hebben gedronken zijn met het huis werk gestart. Nadien kwam ook Marieke en Toon.

Woensdag 29 feb

Vandaag heb ik het uitgevonden. Ik ben namelijk gewoon uur naar bed gegaan toen de kids naar school waren. Dus dat betekend dat ik op 06.45 weer lekker mijn bed ben ingedoken en tot 08.45 weer wat heb geslapen. Kijk, dit is ok voor mij, hier voel ik me goed bij. Deze houdt ik erin. Opa en oma hadden geld nodig dus zijn we met Nico naar de Crossroad Mall gegaan waar opa en Nico de geldautomaat helemaal hebben leeg gehaald. Oma kon niet meer pinnen. Hahahaha. Nico is naar huis gereden en ik ben op een relaxed tempo over de Leopard Hillroad richting de Pick en Pay ( supermarkt) gelopen. Onderwijl overal gestopt geklets en heel veel foto’s gemaakt. Bij P&P hebben we opa op een terras gezet en ben ik samen met oma de boodschappen gaan doen, wat heel gezellig was. Met ons overvolle kar zijn we opa weer op gaan pikken ene hebben de taxi naar huis genomen. Nog een late lunch genoten met Hollandse tosti net kaas van Aldi. Heerlijk! Ook Wiske kwam thuis en die pakte nog een lekkere tosti mee en ook was t direct weer huiswerktijd. Dus voor mij werk aan de winkel.

Donderdag 1 Maart

Om 9 uur opgestaan, met een onderbreking van 1,5 uur natuurlijk. Met Opa en Oma nogmaals ontbeten en een lekker bakkie koffie gedronken. Nadien zijn de als trio aan de wandel gegaan naar De Français Alliance. Dit is een soort Franse school maar ook tergelijk een cultureel centrum . Mathilde had me verteld dat je daar hoogst waarschijnlijk eens in de week, salsa kon dansen en daar ben ik natuurlijk razend nieuwsgierig naar. Al lopend kom je van alles tegen en zo ook vandaag . Onze eerste stop was niet eens zover van huis vandaan . We zagen namelijk een Chinees restaurant en daar wilde wel het een en ander van weten. Natuurlijk de prijslijst en of er ook een mogelijkheid is om eten afhalen. Nou, zitten of halen dat is dus gelijk aan prijs en ook nog eens duurder dan in Nederland. Onze volgende stop bij een Chinese voetmassage salon, waar de prijzen er ook niet om logen. Ja er zit een groot verschil tussen blanke en zwarte huidskleur prijzen. Dit begint me steeds meer duidelijk te worden. Na een stukje verkeerd gelopen te zijn komen we uiteindelijk aan bij de Français Alliance op de Alick Nkhata Avenue precies tegen over der Verenigde Naties waar we onder het genot van een kopje koffie en opa een biertje lekker even zijn bij gekomen van onze wandeling. Ondertussen liep het alweer tegen half drie en besloten we een taxi naar huis te nemen om niet te laat te zijn voordat de kids thuis komen. Opa vroeg aan mij of ik over de prijs wilde onderhandelen met de taxi chauffeur. Wat graag voor hem deed . Voor 20.000 kwachas werden we keurig afgeleverd op de Ngumboroad 33B

Vrijdag 2 maart

Een rustige dag op de Ngumboroad. Beet je rond gehangen rond het zwembad tot dat het begon te regenen. De kids komen op vrijdag om 13.00 uur thuis. En gaan dan spelen bij een vriendinnetje of lekker thuis. Wiske ging naar t buurmeisje en Marike en toon bleven thuis. De drie mannen Opa, Nico en Toon zijn druk met het ophangen van een basket om basketbal te spelen. Het duurde wel even maar nu hangt die dan en goed. Het basketbalnet is in de kleuren van de Nederlandse vlag. Nu nog even de bal op pompen en dan gaan we er voor een wedstrijd basketbal. Vandaag eten we vroeg in verband met de Nederlandse borrel in cafe Chit chat. Deze borrel wordt georganiseerd door de Nederlandse vereniging en start rond e 18.00 uur. Wij meiden hebbn ons opgetut en Nico vind het eigenlijk een beetje te netjes, maar wij gaan er voor. Allemaal in een jurk behalve oma lipjes getift en borstje vooruit. Hahahaha. We passen gelukkig net in de auto van Nico wel heeft hi9ij er achterin een stoel bij geplaatst. Het was een gezellige avond waar ik een leuk aantal mensen heb leren. Kennen en telefoonnummers heb uit gewisseld voor de nodige sociale contacten. Rond 21.00 uur vielen de kids om van de slaap en zijn we naar huis gereden.

Zaterdag 3 maart

Vanochtend gaan we weer naar paardrijles. We l een ander manage dan vorige week. Ben nieuwsgierig. Natuurlijk gaan we met zijn allen, dus volle bak. Daar Leer ik Jantien kennen, een spontane leuke vrouw die op de ambassade werkt. Heerlijk met haar zitten kletsen over van alles en nog wat en natuurlijk vele tips gekregen over het expat leven in Lusaka. Ook de nodige bezienswaardigheden door gesproken en allerlei andere tips van huishoudelijk aard en goed om te weten. Straks gaan we met zijn allen naar Melissa’s. Dit is een supermarkt vlak bij de manage die gerund wordt door Grieken. Terwijl ik aan mijn weblog maak terwijl ik op kids wacht, breekt er een paard los en rent weg uit op de manage. Ik schrik me wilt maar ben iets instaat iets te doen. Gezamenlijk zijn we dus naar Melissa gegaan waar er uiteindelijk niet zoveel verse groente was waren als nog genoodzaakt om naar de Pick en Pay te gaan, wat in mijn beleving tot nut toe de beste supermarkt is. Bij thuis komst, heerlijk aan het zwembad gelegen veel gezwommen. Het was dan ook 29 graden en echt weer om te zwemmen. Met zijn allen lekker gepuzzeld aan een puzzel die ze van mij hebben gekregen. Was een gezellige dag. Die nog leuker werd omdat ik zo wel Dick en Yvonne, In a en Marcella gesproken heb op de Skype.

Tot zover mijn tweede weblog in Zambia gegroet en tot volgende week allemaal!

XX Carrie

  • 04 Maart 2012 - 10:53

    Mieke:

    He Car, dit is echt genieten om dit allemaal te lezen. Wat maak je een hoop mee! Nou, dan is het hier maar saai hoor! Wel heerlijk een dag Amsterdam gedaan ( de 9 straatjes)!Slim van je om in de ochtend nog ff een uurtje te gaan slapen. Nou meid, succes met alles weer, ik trek nog ff een paar warme sokken aan! Doei xx

  • 04 Maart 2012 - 11:53

    Sabri & Linda:

    He car lin is over 1 wk in India. Nu de laatste stressmomenten voor haar. Grote schoonmaak in haar huis. Het wordt langzaam lente hier. Ben nu de zaal aan t runnen. Volle maand geen ok maar de zaal. Binnenkort weekendje luxemburg vrijgezellenweekend v goede vriend. Lekker met allemaal onbekenden op de foto lekker makkelijk contact kennelijk. We denken aan je.

  • 04 Maart 2012 - 13:30

    Mariella:

    Je bent inderdaad al aardig goed neergestreken daar! Leuk hoor. Het ziet er gezellig uit.

    Groetjes!

  • 05 Maart 2012 - 07:07

    Rolf:

    Het klinkt alsof je je opperbest vermaakt! Leuk ook voor de klas daar!
    Mail je snel!
    X Rolf

  • 05 Maart 2012 - 09:19

    Wim:

    Helemaal top, erg leuk

  • 05 Maart 2012 - 10:53

    Vul Hier Je Naam In.:

    Hi Car,

    Fantastisch om te lezen dat je het leuk hebt en dat het goed met je gaat! Geniet,geniet geniet!
    Dikke kus,
    H.J. en Judith

  • 05 Maart 2012 - 18:34

    Alie:

    Hoi Car, leuk om te lezen hoe het je daar vergaat. Vergeet je in alle drukte ons scrabblespelletje niet? ;D
    abrazo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 225
Totaal aantal bezoekers 27021

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: