Deel 3 Het is leuk hier in Zambia! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu Deel 3 Het is leuk hier in Zambia! - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Carrie Voort - WaarBenJij.nu

Deel 3 Het is leuk hier in Zambia!

Door: CarrievanderVoort

Blijf op de hoogte en volg Carrie

11 Maart 2012 | Zambia, Lusaka

Zondag 4 maart
Al vroeg hoorde ik de kids rennen en vliegen in huis, maar ben lekker toch nog tot 9 uur blijven liggen. Samen met Wiske brood geroosterd, de traktatie van het zondagochtend ontbijt. Helaas moest er nadien toch weer aan huiswerk worden begonnen. En dat is toch wel een lastig iets hier. De kids krijgen veel huiswerk. Niet alleen voor de Internationale school maar ook voor de Nederlandse school waar ze één keer per week naar toegaan. Persoonlijk vind ik dat een kind in het weekend vrij van huiswerk moet kunnen zijn, maar betekend wel dat alles gedurende de week zonder tegenstribbelen gemaakt zal moeten worden. Het is toch best een drama om op zondagochtend alweer aan je huiswerk te zitten. Wiske was dan ook vandaag geheel overstuur van de hoeveelheid huiswerk. Ik heb met haar nieuwe plannen gemaakt om te zorgen dat ze huiswerk vrij is in ‘t weekend en daar gaan we komende week mee starten. Ik hoop voor haar en voor mij dat dit gaat lukken. Afijn, desondanks zijn moesten we toch het huiswerk maken en ook nog wel een werkstuk over lawines. Rond 12.30 was ze klaar. En als beloning ben ik samen met haar naar de stad gewandeld waar ik ondertussen Tesora heb gebeld. Tesora doet een onderzoek voor haar studie in Nederland en ik heb haar twee keer ontmoet. Een gezellige meid die ook wel zin had om naar de stad te komen. Ons doel om naar de ‘Frog’ te lopen. Dit is een Ierse pub waar schijnt, salsa wordt gedanst. Helaas was de ‘Frog’ die dag gesloten maar er was nog meer salsa in het Fair-View hotel. Dus onze wandeling ging voort naar het desbetreffende hotel. En jawel hoor. Ik hoorde de salsa muziek al in de verte. Yes dacht ik! Wij samen naar binnen op t geluid af. Op het terras zagen we een aantal mensen. Een jong stel met een kindje, bleken de dansleraren te zijn. Ik werd direct uitgedaagd en stond meteen met de master te dansen. Hahaha en Wiske heeft prachtige foto’s gemaakt van mijn eerste dansje in Zambia. Toen snel naar huis, maar dat niet zo gemakkelijk. We kozen voor de goedkoopste oplossing en dat was met de blauwe busjes waarin zit als sardientjes in een blik. Alvorens we in een busje konden stappen, moesten we helaas nog een heel eind lopen. We reden richting Woodland, wat ok is, maar nooit bij stil had gestaan, dat de bus door hele arme wijken ging. Wat betekende dat we niet op de plek werden uitgezet waar ik had op gehoopt. Het mocht de pret niet drukken want het was een hele leuke ervaring en we hebben weer wat meegemaakt. Alsnog moesten we een taxi pakken, om niet te laat huis te zijn. Ik was blij voor Wiske, dat het alsnog een hele leuke dag was geworden.
Maandag 5 maart
Slecht geslapen vannacht! Veel op……. of, ik noem ze tegenwoordig hoog vliegers gehad. Dus ben ik nogmaals mijn bed ingekropen toen de kids weg waren. Rond 9 uur rook ik koffie en dat was lekker! Opa had een kop koffie gezet wat niet te drinken was. Hij had de oude koffie prut van de vorige dag in t zakje laten zitten en 3 schepjes koffie toegevoegd. De reuk is was prima maar de smaak? Bah! Het was goed bedoeld maar we hebben toch maar een nieuwe pot gezet. Na wat op mijn laptop te hebben gewerkt zijn we maar weer eens gaan wandelen. Dit keer naar Mellisa’s winkelcentrum met een tussenstop bij de Pick & Pay om een echt lekker kop koffie Cappuccino te drinken. Voordat we daar aankwamen, zijn oma en ik nog een echt Zambiaanse school binnen gelopen om een paar mooie plaatje te schieten. Maar voordat we dat konden doen, moesten we eerst langs het schoolhoofd om wat te schrijven in het gastenboek van school. Terwijl we bij de Pick & Pay zaten begon ‘t waanzinnig hard te regenen en er brak een hel los aan onweer. Ja, dat heb je in de regentijd. Na de bui zijn we toch nog verder gelopen naar Melissa, waar opa en oma een run namen terwijl ik een foto stond te maken. Ik was ze dus kwijt. Gelukkig had een jongeman hun zien lopen en wist mij te vertellen welke kant ik op moest. En dan klopte exact. Niet veel later belde opa mij om te zeggen dat ze even waren gaan pinnen. Het was alweer half 3 dus moesten we een taxi terug genomen naar huis om niet te laat te zijn.
Dinsdag 6 maart
Vandaag ben ik met opa en oma en Mathilde naar de groentemarkt geweest. Het is een flink eindje lopen en zelfs opa heeft het uitgehouden. Ik trek ze elke dag een stukje verder met me mee om te wandelen en dat gaat goed. Oma wilde graag foto’s maken en wat niet lukte aangezien haar batterij leeg was. Met zijn vieren grote mensen boodschappen doen is een giga klus. Het is er zo druk en wij (Mathilde en ik) gaan van de ene hoek naar de andere om de goedkoopste en beste groentes te kopen. Het werd wat lastig om iedereen bij elkaar te houden, dus hebben we opa maar op een stoel gezet en onze boodschappen laten bewaken, terwijl oma, Mathilde en ik rest van de groentes zijn gaan kopen. De hoeveelheid was huged, dus moesten we met een taxi terug. Ondertussen was ik gebeld door Tesora. Zij ging ’s middags de stad en wilde met me afspreken om een kop koffie koffie te doen. Ik heb toen een blauw busje genomen tot in de stad en op zoek gegaan naar Coffetalk. Maar wat moest ik eerst weer een stuk lopen pfpfpfpfpfpfpf. Uiteindelijk heb ik het gevonden. Tesora had een leuk plan bedacht om samen met mij volgend week en naar een park te gaan en wel zo low budget mogelijk. We zijn het aan het uitzoeken en het wordt waarschijnlijk Lower Zambesische park. Time flies dus ik moest alweer terug voor de kids. Kan alleen geen bus plek vinden. Dit gevraagd aan een meneer die er keurig uitzag en die wederom mij een lift aanbod. Hij had een hele dure mooie auto met chauffeur en ik werd netjes thuis afgezet. Hij heet Frank en is dokter in het grootste ziekenhuis van Lusaka. Ook kreeg zijn nummer en wat leuke uitgaan tips om te gaan dansen. Het was weer een prima dag.
Woensdag 7 maart
Ons plan van vandaag is te gaan lopen naar Manda Hill. Dit is het grootste en meest luxe winkelcentrum van de stad Lusaka. Voor opa heb ik ook een plattegrond gekopieerd zodat hij kan zien waar die wandelt. Hij stribbelde vandaag een beetje tegen omdat hij het wat ver vond. Ik kon hem overhalen door te beloven als het echt te ver was we alsnog en taxi zouden nemen. Onderweg hebben we tot drie keer moeten stoppen voor de nodige regen buien. Eenmaal geschuild bij een kerk die we direct hebben bekeken natuurlijk. De tweede stop was bij een kinderziekenhuis en onze derde stop was bij een of andere ambassade. Uiteindelijk kwamen aan bij een touroperator ‘Zebra Crossing’ die ik wilde spreken i.v.m. mijn weekend van volgende week met Tesora naar het park. We werden herkend door Elske die ook op de Nederlandse borrel aanwezig was maar die ik nog niet persoonlijk had ontmoet. Zij had mij in ieder geval wel gespot en wist ook al wie ik was. Dat gaat snel hier. Na dit bezoek was het nog maar een heel klein stukje over de loopbruggen naar Manda Hill winkelcentrum. Waar we ook alweer bekende tegen kwamen van Oma. Een ouder gepensioneerd koppel de heer en mevrouw van Vlaanderen die niet ver bij ons vandaan wonen. Onze tijd begon te dringen en ons bezoek was helaas veel te kort voor Manda Hill. We gaan morgen gewoon nog een keer. Vies onder de modder natte en vermoeid hebben we een taxi naar huis genomen. De rest van de middag huiswerk met de kids gemaakt. We hebben namelijk besproken om zoveel mogelijk huiswerk af te hebben voor het weekend zodat we allemaal echt vrij zijn in het weekend en geen gedoe meer over huiswerk. Weekends zijn toch echt om uit te rusten en weer op te laden. Betekend wel dat we door de weeks iets harder en meer huiswerk moeten maken.

Donderdag 8 maart
De donderdagochtend wil ik altijd deels vrij houden om met een aantal mensen te kunnen Skype-en zo dus ook vandaag. Eindelijk Mary gesproken. Het duurde even voordat we elkaar konden zien en verstaan maar uiteindelijk is alles gelukt. Ondertussen was Torrent langs gekomen om uitzoeken waarom onze tv het niet meer deed. Niet dat ik dat heel erg vond, want de laatste 4 avonden hebben we zo elkaar met zijn vieren gekaart. Leuk, gezellig, ontspannend en grappen de grollen tijdens het kaarten. En dat lukt echt niet als met zijn tv zit te kijken. Terwijl Torrent zijn emailadres in mijn laptop klopte, maakt hij direct kennis met Mary. Wat heel grappig was. En omdat het vandaag 8 maart internationale vrouwendag is, zei hij tegen Mary, ik stuur je mijn hart. Hahahahahahaha! Dikke pret. Torrent moest weer richting de stad, dus heb ik misbruikt door te vragen ons af te zetten bij Manda Hill. No problem, zo dat was even mooi geregeld. Opa ook weer blij. We hadden een flinke boodschappenlijst en ik moest een cadeautje kopen voor een verjaardagspartijtje waar Marieke heen moet morgenmiddag. Maar oma wilde Opa en mij heel graag de GAME laten zien. De game is een soort gamma en in mens groot waar bij je de indruk krijgt dat iedereen uit Lusaka daar rond loopt. Opa werd wat onrustig en ging voor de winkel staan wachten tot we terug waren. Wat is dat toch met mannen en winkelen? We zijn toen maar een kop koffie gaan doen in het midden van Manda Hill, zodat opa daar eventueel kon blijven zitten terwijl wij verder winkelen. Zo gezegd zo gedaan en om 14.00 uur afgesproken bij de supermarkt, waarvan we vandaan een taxi naar huis zouden pakken.
Vrijdag 9 maart
Het was vanochtend een ren je rot voor mij. Ik moest ook zorgen dat ik zelf aangekleed gedoucht had en mijn schoolspullen op orde, omdat ik vandaag wederom met de schoolbus mee mag omdat ik weer een klein lesje ga geven. Marieke, had net als gisteren, weer haar huiswerk niet af waardoor alles helaas nog wat sneller moest. Maar uiteindelijk zat ook ik weer netjes in het busje, op weg naar school. Als eerste ben ik met Toon meegegaan en heb zijn juf geassisteerd met haar klas, totdat Toon naar Mrs. Pilder moest voor extra Engelse les. Ook daar kon direct meehelpen. Halverwege kwam Marieke mij ophalen omdat haar juf mrs. Debby Whitley, the schedule had veranderd en ik direct les moesten geven. Het was weer leuk. Ik heb de klas het liedje ‘Witte zwanen zwarte zwanen’, geleerd met de lastige uitspraak van de GGGGGGGGGGGG en de RRRRRRRRRRRRRRRR. Ze hadden het liedje e heel snel geleerd en ik was gewoon trots en kreeg er kippenvel van. Nu zit ik bij de lunchbreak spot aan een lekker cappuccino mijn weblog te schrijven voor jullie. In de middag kwamen we bij toeval op een Zambiaanse lagere school terecht, waar allerlei festiviteiten bezig waren met traditionele kleding. Ook waren er allerlei gerechten om te proeven. Het was zeer bijzonder om dit te mogen meemaken.
Zaterdag 10 maart Vandaag ga ik naar de juf van de Nederlandse school om te knippen en het maken van een proefkapsel voor haar trouwen. 14 april is de datum en ik heb ook een uitnodiging gekregen. Op de veranda hebben we kappertje gespeeld en ook de buurvrouw kwam gezellig kletsen terwijl we bezig waren. Uiteindelijk zijn er twee kapsels overgebleven, waar Annemarie een keuze uit gaat maken. Aansluitend hebben we heerlijk geluncht bij Sugar Bush. Rond 3 uur was ik weer terug van een hele leuke dag. S’avonds lekker en gezellig gekaart. Duizenden, is het spel wat we spelen. Maar tijdens het kaarten vele mijn ogen bijna dicht. Ga maar op tijd naar bed, Carrie!

  • 11 Maart 2012 - 20:16

    Mieke:

    Ha die Car, nou....boodschappen doen doe je genoeg in ieder geval. Heel anders als hier, 2 x per week karretje volladen en klaar. Tja met zoveel mensen heb je ook veel nodig. Leuk dat je ook je school en knip talenten kan gebruiken! Ach ja, Car is van alle markten thuis he? Is het daar in de nachten ook warm of valt dat wel mee? Hopelijk wat minder 'hoogvliegers' voor je en kijk al weer uit naar volgende verhalen xxx

  • 11 Maart 2012 - 21:17

    Welmoed:

    We kennen elkaar niet maar, ik ken alleen je naam en nu heb ik ook beelden en verhalen van je (jullie)en wat vind ik je leuk...??!! Oma had met Sije geskyped en bij thuiskomst hoorde ik dat we de link hadden gekregen van je weblog , eindelijk weer eens beelden en verhalen van de werfjes, snel kids op bed, douchen en ...lezen en foto's kijken...heerlijk hoe je het leven daar omschrijft en met foto's laat zien wat de kinderen doen en hoe.. en volgens mij klikt het goed tussen jullie. Het is heerlijk de volle lach op het gezicht van Marieke en Wiske te zien en hoe Toon de lucht in schiet. Te lezen dat je "meidendingen"doet met de meiden
    en zo grappig te zien dat Opa en Oma daar ook rondhuppelen. Fijn dat je graag foto's maakt en ons thuisblijvers laat zien hoe de Werfjes daar leven en wij kunnen zien hoe de kinderen veranderen. Groetjes aan jullie allemaal Kijk uit naar je (jullie) nieuwe verhalen en euh...geef opa een leuke wandelstok kadeau met een mooie helm en een dikke "tut" van mij..Groetjes en we missen de van de werfjes...Groet en veel plezier daar.. (zucht)

  • 11 Maart 2012 - 22:47

    Mirjam:

    Hoi Carrie,

    Weer erg leuk om je verslag te lezen. Het helpt natuurlijk dat ik weet waar je 't precies over hebt! Haha. Maar ga zo door met je enthousiaste verhalen, zo blijven wij goed op de hoogte van alles. En goed dat je niet stilzit, maar van alles beleeft.
    Knuffels voor de kinderen en groetjes aan de rest!

  • 12 Maart 2012 - 07:50

    Mariella:

    Hoi Carrie.

    Wat een belevenissen allemaal! Leuk hoor. De foto's zijn ook leuk, dan krijgen we een nog beter beeld. Geniet van je tijd daar. Maar zo te zien doe je dat absoluut!

    Groetjes!

  • 12 Maart 2012 - 07:53

    Judith:

    Hoi Car,

    Leuk, leuk om jou belevenissen te kunnen lezen en de leuke foto's daarbij niet te vergeten! Het gaat goed met jou,en dat straal je zeker uit op de foto's! Kijk uit naar je volgende reisverslag!

    Lieve groet, Hj en Juut

  • 12 Maart 2012 - 10:15

    Pauline:

    Lieve Car, Ik had mezelf nog niet de tijd gegund om naar je leuke verslagen te kijken, maar vandaag is mijn verjaardag dus tijd voor vriendinnen en familie!

    Erg leuk om te lezen, leuke foto's!

    Weet je dat ik op de heen en terugreis met de bus naar de Franse Alpen Percy, Marja en Thijs tegenkwam, zo grappig, ze konden me gelijk vertellen dat zij het ook zo leuk gehad hadden, wij hadden iets beter weer nog (alleem maar stralende dage! heerlijk!) Anderson zei wel dat we ook weer met tante Car moesten gaan skien! en dat hij het ook zo goed geleerd had door jou!! XXXX Pina en Andy

  • 12 Maart 2012 - 14:29

    Els Fossen:

    Hoi Carrie, Ik dacht dat je op vakantie was naar zambia, maar nu ik je verslagen lees begrijp ik dat je daar werkt. Hoe lang blijf je daar?
    Geniet er in iedergeval wel van.
    Groetjes uit een lente achtig Nederland
    Els

  • 13 Maart 2012 - 21:08

    Marja:

    hoi Car,
    wat een stralende foto's !
    heerlijk om te lezen dat je enthousiast van alles aan het beleven bent.
    op en top carrie. xxx Marja

  • 21 Maart 2012 - 15:19

    Cecile :

    Hoi Carrie

    Erg leuk om je verhalen te lezen. Je zit niet stil en je hebt al veel mensen ontmoet. Fijn dat je het ook zo naar je zin hebt. Blijf schrijven.
    Groetjes Cecile

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carrie

Actief sinds 15 Feb. 2012
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 27058

Voorgaande reizen:

25 November 2016 - 04 Januari 2017

Plien & Car NZL 2016

14 Februari 2012 - 20 Juli 2012

Voor het eerst in Afrika

22 Juni 2012 - 20 Juli 2012

Zuid- Afrika 2012

28 Mei 2012 - 22 Juni 2012

Tanzania

Landen bezocht: